Porty, logistyka

Realizacja projektu "Polimery Police" weszła w kluczową fazę budowy. Od 17 stycznia systematycznie dostarczane są kolejne wielkogabarytowe urządzenia niezbędne do uruchomienia instalacji. Pierwszym z nich był zbiornik na otrzymywany w procesie odwodornienia propanu propylen, dostarczony - tak się złożyło - statkiem polskiej budowy.

W materiale video poniżej pokazano - jak wyglądała dostawa pierwszego zbiornika na propylen na plac budowy. Jest to jedno z największych urządzeń dostarczanych na potrzeby projektu "Polimery Police". Każda operacja dostawy urządzeń wielkogabarytowych to ogromne wyzwanie logistyczne, do którego przygotowania trwały kilka miesięcy.

Budowniczowie otrzymali w tym zakresie wsparcie sprzętu i specjalistów firm Mammoet (transport bliski obiektów ciężkich i wielkogabarytowych) i Deugro (spedycja ładunków inwestycyjnych), a także oczywiście fińskiego armatora i jego statku, który dostarczył zbiornik do Polic.

Tak się złożyło, że statkiem tym jest Aura (nr IMO 9395276, długość całkowita 101,80 m, nośność 4967 t, GT 3259), zbudowana w 2008 r. na zamówienie armatora Meriaura Ltd. przez stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

W trwającej 3 dni operacji przetransportowano 584 tonowy zbiornik na propylen z portu barkowego w Policach - ul. Jasienicką i ul. Piotra i Pawła. Ostatni etap rozpoczął się o 17 stycznia o godzinie 23 i trwał do 3 w nocy.

Ładunek przypłynął do portu barkowego w piątek, 15 stycznia br., na wspomnianej jednostce Aura. Jest to pierwszy z pięciu zbiorników, które będą służyły do magazynowania produktu instalacji odwodornienia propanu - propylenu. Propylen będzie docelowo kierowany na instalację do produkcji polipropylenu.

Objętość dostarczonego zbiornika wynosi 3485 m³. Robocza objętość zbiornika to 2800 m³, co umożliwi magazynowanie do 1400 ton propylenu. Zbiornik waży 584,9 ton, ma długość 72,13m, szerokość 8,9m, wysokość 11,13 m.

Zbiornik na propylen został w całości wykonany w Polsce, przez stocznię Crist SA, na zlecenie głównego kontraktującego - ZKS Ferrum SA.

Trwają również przygotowania do przyjęcia największego aparatu jakim jest splitter propan-propylen, którego łączna masa transportu wynosi ponad 890 ton.

Oprócz pierwszego zbiornika magazynowego na propylen na plac budowy dostarczono już reaktor instalacji PP (o masie 300 ton) oraz dwa transformatory 110kV niezbędne do funkcjonowania przyszłego systemu elektroenergetycznego projektu "Polimery Police".
Dodatkowo do Portu Morskiego dostarczono product purge bin i kolejny reaktor instalacji PP, które zostaną przetransportowane na plac budowy w najbliższych dniach.

W kolejnych tygodniach do Portu Barkowego w Policach dostarczony zostanie również mierzący 96 m wysokości splitter propan-propylen. Operacja transportu kolumny na plac budowy będzie unikalnym zadaniem logistycznym, jako, że obiekt ten waży aż 900 ton.

"Polimery Police to projekt idealnie ilustrujący tezę o istotnej roli przemysłu chemicznego w budowie siły polskiej gospodarki, poprzez strategiczne inwestycje. Taką właśnie inwestycją są Polimery Police. Wykonawca podkreśla, że pomimo światowej pandemii koronawirusa ta flagowa dla Grupy Azoty inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem, dzięki czemu w pierwszej połowie 2023 roku będziemy mogli uruchomić wszystkie instalacje" - powiedział Tomasz Hinc, prezes zarządu Grupy Azoty SA.

W ostatnim czasie prowadzono również działania związane z prefabrykacją odcinków rurociągów. Kontynuowano również montaż rurociągów na wybudowanych wcześniej estakadach.

Na terenie budowy zakończono prefabrykację silosów blendingowych (5 szt.), silosów magazynowych polipropylenu (30 szt. z 60 szt.) oraz silosa magazynowego na proszek złoża reaktora PP (1 szt.).

Na obszarze terminalu przeładunkowo-magazynowego kontynuowane są prace montażowe płaszcza zewnętrznego dwóch zbiorników propanu oraz zbiornika etylenu, a także konstrukcji wsporczych dachów zbiorników propanu.

Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne w części morskiej inwestycji - trwa budowa nabrzeża, prowadzone są również prace związane z pogłębieniem części toru wodnego wchodzącego w zakres projektu "Polimery Police".

rel (Grupa Azoty); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Grupa Azoty, Deugro

Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
Dostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w PolicachDostawa zbiornika na propylen na budowę w Policach
+1 BŁĄD
Wszystkie zbiorniki były robione przez CRIST S.A jako podwykonawcę firmy Z.K.S Ferrum było jedynie zleceniodawcą budowy zbiorników i dostarczyło jedynie dennice ( w częściach ) do Gdynii z Katowic.
05 luty 2021 : 23:04 D Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 nie ten adres.
"błąd" (to nie jest błąd, tylko niepełna informacja, a właściwie nawet nie niepełna, tylko po prostu podstawowa / główna - bez szczegółów) proszę zgłosić do źródła tej informacji, czyli do Grupy Azoty.
nie można się dziwić, ani mieć za złe klientowi (nabywcy obiektu), że informuje opinię publiczną (w sposób nie pełny) wyłącznie o głównym kontraktującym (dostawcy) obiektu, a nie o jego podwykonawcach.
06 luty 2021 : 12:10 aha... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Podwykonawcy mało kogo obchodzą
Umowę na dostawę zbiorników podpisała (2 października 2019 r.) z Koreańczykami spółka ZKS Ferrum. Kontrakt opiewa na prawie 10 mln euro.
07 luty 2021 : 10:31 insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter