Porty, logistyka

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie częścią kompleksu, wraz z terminalem LNG oraz terminalem uniwersalnym, który przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego. Inwestycja zmieni model obsługi kontenerów w portach w Szczecinie i Świnoujściu.

Obecnie trwa postępowanie w celu wyłonienia inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – poinformowały w czwartek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zainteresowani mogą składać oferty do 28 stycznia 2021 r.

Terminal ulokowany w porcie zewnętrznym pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Infrastruktura zapewni obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych i kilku mniejszych. Realizowane obecnie inwestycje infrastrukturalne usprawnią łańcuch logistyczno-transportowy, wzmacniając funkcje bazowe terminalu kontenerowego i całego kompleksu portowego.

Na infrastrukturę zapewniającą dostęp do głębokowodnego terminalu od strony morza Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał prawie 330 mln zł z Ministerstwa Finansów. Resort wyemitował obligacje z przeznaczeniem na inwestycje związane z budową portów zewnętrznych. Powyższa kwota podwyższy kapitał portów.

Większość inwestycji infrastrukturalnych jest w trakcie realizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w sieć kolejową w obu portach 1,5 mld zł. Do połowy 2022 r. m.in. zmodernizują blisko 100 kilometrów torów i prawie 84 kilometrów sieci trakcyjnych.

Spółka PKP PLK zmodernizuje również tzw. Nadodrzankę (linia CE 59), czyli połączenie łączące Szczecin i Świnoujście z Dolnym Śląskiem, zapewniając prędkość składów towarowych do 120 kilometrów na godzinę.

Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że do 2024 r. drogą ekspresową S3 będzie można dojechać od Świnoujścia do granicy z Czechami. Dyrekcja rozpoczęła realizację jednego z ostatnich brakujących etapów tej drogi, z Troszyna do Świnoujścia.

Duże znaczenie dla sieci połączeń ma pogłębiany obecnie do 12,5 metra tor wodny Świnoujście-Szczecin. Inwestycja, która pochłonie ponad 1,4 mld zł, będzie zakończona w 2022 r. Porty dostosowują obecnie Basen Kaszubski i Kanał Dębicki w Szczecinie do nowych parametrów. Te inwestycje pochłoną ok. 700 mln zł.

W Świnoujściu powstaje także intermodalny terminal promowy, który jest częścią morskiej autostrady łączącej ze szwedzkimi portami Trelleborg i Ystad. W przyszłym roku terminal ma być gotowy do nowych funkcji związanych z obsługą transportu intermodalnego i przyjmowania przy nabrzeżu promów długości nawet do 270 metrów długości.

Koncepcja portu zewnętrznego z terminalem kontenerowym i uniwersalnym oraz gazoportem wpisuje się w nową wizję postrzegania Świnoujścia przez Porty – podkreśla Zarząd.

Nie patrzymy już na Świnoujście przez pryzmat wewnętrznego portu masowego i bazy promowej w ujściu Świny – powiedział prezes Zarządu Krzysztof Urbaś. Jak dodał, czas na przemodelowanie portu wewnętrznego i zewnętrznego.

Port zewnętrzny stworzą wspomniane trzy terminale, a terminal uniwersalny (ma powstać na pirsie, na wschód od kontenerowego) przejmie funkcje portu wewnętrznego.

Głębokowodny terminal kontenerowy umożliwi zmianę modelu obsługi kontenerów w zespole portów Szczecin – Świnoujście – podkreślają służby prasowe Portów.

Z systemu, w którym obsługiwane są wyłącznie kontenery przeładowane wcześniej w jednym z portów Morza Północnego z serwisów oceanicznych na mniejsze statki dowozowe, możemy stać się portem bazowym, do którego docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych i na którym część kontenerów zdjęta z jednostek oceanicznych przeładowywana jest dalej na statki dowozowe obsługujące basen Morza Bałtyckiego – podały Porty.

autor: Kacper Reszczyński

+14 Oby jak najszybciej!
Głębokowodny terminal kontenerowy w "Świnkowie " jest ważny z dwóch powodów:
1. Umożliwi szybki rozładunek transportów Wuja Sama bezpiecznie, z dala od zagrożeń z Obwodu Królewieckiego,
2. Będzie argumentem dla naszych partnerów z Czech, ale też z innych krajów na rzecz korzystania z naszego portu zamiast z droższych na terenie Niemiec.
Jedno i drugie jest sensowne pod warunkiem rozbudowy południkowych korytarzy transportowych: żegluga odrzańska, kolej i w końcu - połączenia drogowe.
31 grudzień 2020 : 16:51 Granatowy | Zgłoś
-6 Sedina
Panie Granatowy czy przeładunki sprzętu Wuja Sama będą bezpieczne w cieni zbiorników LNG. U Wuja Sama obowiązuje zasada utrzymania odległości 1000m pomiędzy dwoma ZDR . W prognozie oddziaływania na środowisko dla Terminalu LNG Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie podała strefę zagrożenia ponad 4 km.
01 styczeń 2021 : 05:32 Kaszub | Zgłoś
-2 Ty najpierw zastanów się co chcesz przekazać.
A nie wylewasz w poważnym portalu jakiś tylko dla ciebie zrozumiały bełkot. Plus interpunkcja i końcówki czyli ortografia się kłania.
01 styczeń 2021 : 07:58 Imię | Zgłoś
-2 porty na swiecie
Kolega chyba nie widzial terminali LNG na swiecie, w Japonii na przyklad czy w chinach zbiorniki sa duzo blizej niz planowany tutaj terminal kontenerowy. Kolejna sprawa to taka ze puki co nie bylo na swiecie z tego co sie orientuje wycuchu zbiornika LNG. Ale nawet jezli ktos zaklada wybuch zbiornika LNG o pojemnosci 160 000 m3 plynnego gazu (a jest ich dwa), to nie ma roznicy czy to bedzie strefa 1000 m czy 4000 m bo jak by mialo jeb.... to z tego co sie orientuje i tak zmiecie wszystko w promieniu 20-30 km (teoretycznie wyliczenia ktore znalazlem w internecie )
02 styczeń 2021 : 02:34 ogr | Zgłoś
-3 TERMINALE....
Terminal głębokowodny w Gdańsku, port Zewnętrzny w Gdyni i teraz port zewnętrzny w Świnoujściu. Czy starczy kontenerów ? Czy Świnoujście nie "zamorduje" (jest bliżej) Gdyni i Gdańska ?
01 styczeń 2021 : 20:44 maciek2 | Zgłoś
0 z Gdańska
Oczywiście że zamorduje, bo linie oceaniczne chcą pływać jak najdalej na wschód do niezamarzających portów. W Gdańsku i w Gdyni już jest najbardziej rozwinięta obsługa "pudeł", więc starczy miejsca na jeden terminal - plus rozbudowa DCT
03 styczeń 2021 : 17:29 Józek | Zgłoś
+1 B
Tzn. zamorduje, ale Gdynia Świnoujście bo w Świnoujściu to budowa jest bez sensu.
07 styczeń 2021 : 14:52 Zamorduje | Zgłoś
-4 Kolejne już podejście...
...do terminala kontenerowego w Świnoujściu i kolejny raz nie dojdzie do rozstrzygnięcia. No chyba, że Orlen, KGHM, PKO albo inna spółka skarbu państwa dostanie odgórny nakaz inwestycji w Świnoujście :)

Do rzeczy - słabością Świnoujścia jest fatalne skomunikowanie. Linia kolejowa dla ruchu towarowego leży i kwiczy, nie mówiąc już o stałych i regularnych połączeniach. S3 oraz pozostała infrastruktura drogowa w regionie też pozostawiają wiele do życzenia. O żegludze na Odrze nawet nie ma co wspominać... Nic zatem dziwnego, że brakuje chętnych na takie przedsięwzięcie w sytuacji, gdy terminale w Trójmieście przeładowują 98% (!!!) wszystkich kontenerów w Polsce i zabierają się do rozbudowy.

Dopóki nie zostaną rozwiązane przynajmniej problemy kolejowo-drogowe, dopóty można zapomnieć o terminalu w Świnoujściu.
02 styczeń 2021 : 11:05 P. | Zgłoś
-3 Terminal
To oczywiste, że i do kolejnego już 3 zaproszenia nie wystartuje żaden poważny inwestor. Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma szanse na przeładunki max do 150 tys. TEU i to tylko w przypadku likwidacji terminala w Szczecinie. Propaganda o tym, że Czechy, Węgry, Austria tylko czekają na wielki terminal w Świnoujściu jest bardzo naiwna i na tym portalu po prostu głupia. Bo tutaj mogliśmy przeczytać o budowie węgierskiego terminala w Trieście, o czeskim w Hamburgu, o super szybkich połączeniach Austrii z Hamburgiem, o przyszłości portów nad Adriatykiem. Tutaj też napisano o wielkiej wpadce JadeWaser2, który miał odebrać ładunki Gdańskowi a który po 8 latach ni doszedł nawet do 30%.
02 styczeń 2021 : 11:51 Andy | Zgłoś
+2 MSR S.A. , a niee terminal
Nie likwidować najlepszej stoczni w RP , byłej Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu ! To prosta droga do uratowania wielkiego majątku i dorobku gospodarki morskiej RP . Terminal niech budują w floating gardensie stettin , bo tam już zlikwidowano wszystko co przemysłowe , nawet zamknięto nowiutką za ponad 500 mln zł. fabrykę konstrukcji offshore , a wcześniej żeby ją postawić , wyburzono halę kadłubową , halę Kissa i inne . To jest racjonalność gospodarcza floating gardensu stettin, który teraz zabrał się do wywożenia majątku ze wspaniałej stoczni w Świnoujściu i jej całkowitej likwidacji !! Nawet w PRL-u wiedzieli , że jest to najlepsze miejsce , na wielką stocznię remontu masowców. Teraz niestety nie mamy myślącego gospodarza w RP !
04 styczeń 2021 : 20:00 stoczniowiec | Zgłoś
+7 Poczekajmy do końca stycznia...
Porty tzw zewnętrzne powstaną jak będą inwestorzy i operatorzy którzy będą prowadzić biznes na nowych terminalach. Najkorzystniejsza dla wydatkowania środków państwowych jest formuła PPP. Po pierwsze obligo musi być ocena efektywności przez Zespół ekspertów i dopiero można iść w ogłaszanie przetargów oraz wydawać kasę na finansowanie zespołów (o czym pisał JORGE powyżej). Nie ma miejsca w PL na 2 nowe terminale głębokowodne. Jeden terminal +rozbudowa DCT, gdzie Rząd ma 30% udziałów. Poczekajmy moment, Szczecin mówi sprawdzam 28.01, Gdynia 29.01. Jeśli miałbym prorokować to Inwestor/Operator wejdzie do Port Gdynia bo: Zarząd portu pozyskał 150 mln pln jako naznaczone papiery wartościowe na falochrony pod port zewnętrzny. EY jako globalny doradca transakcyjny PPP ocenił pozytywnie efektywność ekonomiczną inwestycji. W Gdyni mają 2.9% wzrostu przeładunków w 2020 w porównaniu z rekordowym 2019. To widzą analitycy i władze
07 styczeń 2021 : 13:40 Akolitius | Zgłoś
+2 Kasa
150 mln euro kolego
07 styczeń 2021 : 18:17 Kriss | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter