Porty, logistyka

Pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii Port Gdańsk w I półroczu 2020 awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce.

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2% w porównaniu analogicznym okresem w 2019 roku. Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki Zboża (+188,8%), Innych masowych (+10%) oraz Rudy (+1127%).

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rdr: Paliwa (-33,4%), Węgiel (-23,7%), Drobnica (-3,6%) kontenery (-4,1%) ro-ro (-40,1%) oraz Drewno (-98,1%). Podział struktury przeładunków w I półroczu 2020 roku, przedstawia się następująco: Masowe Płynne: 29,6%, Masowe Suche: 23,9%, Ładunki Drobnicowe: 46,5%.

W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale, przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 roku ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. Kryzys w branży morskiej będzie najprawdopodobniej krótkotrwały, a statki handlowe w najbliższej perspektywie czasowej zaczną uzupełniać luki podażowe. W okresie I-VI 2020 roku, liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1 476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.

Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku, jest nadal Drobnica osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. Jako ciekawostkę warto dodać, że w Porcie Gdańsk od początku roku zauważamy zwiększony przeładunek bananów, których przeładowano w okresie I-VI 2020 roku, więcej niż w całym roku 2019, uzyskując wynik na poziomie prawie 90 tys. ton.

Co warte podkreślenia, to fakt, że w I półroczu 2020 roku odnotowano w naszym porcie przeładunki Rudy na poziomie 63 385 ton z dodatnią dynamiką rdr. +1127%.

Od początku roku obserwujemy w naszym porcie także wyższe miesięczne przeładunki Zbóż. Zboża to grupa ładunkowa, która odnotowuje po I półroczu największe wzrosty rdr. Pomimo pandemii koronawirusa ruch w Porcie Gdańsk nie ustaje, gdzie po podsumowaniu dotychczasowych przeładunków zbóż, odnotowano po sześciu miesiącach wynik na poziomie 609 250 ton tj. o 188,8% więcej niż w analogicznym okresie roku 2019.

Port Gdańsk nadal utrzymuje się po I półroczu na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6% rdr.). Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski, stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku, wyniósł 46%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

rel (Port Gdańsk SA)

-2 róznica jest zasadnicza
Port Gdańsk ma spadek dwukrotnie większy niż Kłajpeda jeżeli u nas niby gospodarka ma się dobrze to dlaczego taka różnica
a jak podacie jeszcze porty Europy Zach. to okażę się że jest dużo gorzej niż oficjalnie to wygląda .
05 sierpień 2020 : 14:29 smutna prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Może tusek przyśle inwestora z kataru i uratuje świat
Może tusek przyśle inwestora z kataru i uratuje świat
05 sierpień 2020 : 19:46 Polak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 via Carpatia a polskie porty
Co to za sponsorowany artykuł? Jak ma się tytuł do treści?
Jak nam rządzący zbudują jeszcze via Carpatie do Kłajpedy to Port Gdańsk będzie miał jeszcze większe osiągnięcia:)
06 sierpień 2020 : 06:21 przewidujacy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 przewrotny tytuł
Spadło o przeszło 15%, ale jest świetnie i pniemy się do góry.
06 sierpień 2020 : 19:09 Ceper Nizinny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 To prawda.
Port Gdańsk utrzymuje wzrost nieprzerwanie od ponad dekady i dojna zmiana ma razie po prostu nie przeszkadza.
07 sierpień 2020 : 01:39 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1