Porty, logistyka

Po przekopaniu Mierzei Wiślanej Elbląg stanie się portem, przez który będą przepływać towary, dla których duże porty były za drogie - uważa minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.

Jak mówił w czwartek w TVP Info Gróbarczyk, możliwości rozwojowe Elbląga leżą w dostarczaniu towarów do większych portów oraz obsłudze ruchu regionalnego towarów w obszarze Bałtyku, Morza Północnego.

Dodał, że port w Elblągu powinien przyciągnąć nowych klientów np. ze Wschodu i nowe grupy towarowe.

To ogromna szansa na przyciągnięcie klientów, których nie stać było na duże porty - stwierdził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Gróbarczyk zaznaczył, że przekop Mierzei jest wykonywany zgodnie z prawem. Jak mówił, „inwestycja nie ma żadnego wpływu negatywnego na ekologię”. „Takich przekopów np. w Holandii są setki” - wskazał. W jego ocenie nie można więc zakładać, że jakaś skarga spowoduje zablokowanie inwestycji.

Minister podkreślił, że w rosyjskiej propagandzie wymierzonej w przekop Mierzei pojawia się przede wszystkim kwestia ochrony środowiska. Jego zdaniem Rosja wykorzystuje „niekoniecznie polskie, ale i światowe organizacje ekologiczne, aby wywierać naciski na to, aby pod kątem ekologicznym blokować inwestycję”.

Zaznaczył, że działania Rosji mają też podłoże ekonomiczne.

Budujemy niezwykle mocną konkurencję wobec obwodu kaliningradzkiego, więc wszystkie siły i środki są skierowane na zablokowanie tej inwestycji, bo stronie rosyjskiej zależy na rozwoju swojego portu - stwierdził szef resortu morskiego.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

+1 I bardzo dobrze.
Robić swoje, sprawnie i szybko.
Nie oglądać się za siebie.
Nie bać się!
30 lipiec 2020 : 11:16 Granatowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 pytanie
TYLKO PO CO !!!! trwonić siły, czas i 2 mld na zabawy w piaskownicy ???

Wszystkie analizy
- ekonomiczne
- militarne,
- ekologiczne
nawet gremiów zbliżonych do rządowych wskazują na bezsensowność tej inwestycji...


Komu służy zatem partia sprawująca władzę podobno w imieniu Narodu?
30 lipiec 2020 : 17:23 Polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Kanał Suski itd
Modernizacja 70 kilometrowego toru wodnego Świnoujście Szczecin trwa już blisko 20 lat. Zbudowano 2 falochrony na wyjściu na zalew (razem ok 1400 m), poszerzono tor w dnie do 100 m, dano nowe umocnienia brzegowe kanałów Piastowskiego i Mieleńskiego, a obecnie tor jest pogłębiany z 10,5 do 12,5 m, budowane są nowe obrotnice i inne ważne elementy toru To wszystko ma łącznie kosztować niespełna 1,5 miliarda złotych. Mniej niż Wielki Rów na Mierzei Wiślanej. To są skutki radosnej twórczości ministra od gospodarki morskiej i siania tępej propagandy. Dla obwodu Kaliningradzkiego rzeczywistą konkurencją jest Gdańsk a nie szuwarowy Elbląg.
30 lipiec 2020 : 12:32 Max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 to wszystko prawda,
ale kto bogatemu zabroni wywalić pieniądze w błoto i liczyć, że inwestycja zwróci się za jakieś 200-300 lat ....
30 lipiec 2020 : 14:15 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Pajacu
Pajacu. Jak budowano Gdynię to też mówiono, że bez sensu.
31 lipiec 2020 : 09:24 Paweł 67565 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 tańszy port z droższym dojazdem ...
będziemy wozić kruszywo dalej, czyli drożej - lądem, żeby skorzystać z tańszego portu ...
....to jak jeździć 30 kilometrów po tańsze ziemniaki na obiad
30 lipiec 2020 : 20:02 robertpk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kanał Suski
Tylko ruski trol może się podniecać budową bardzo drogich inwestycji bez sensu w Polsce. Podstawą wszelkiego sukcesu gospodarczego, o czym wiedzą wszyscy poza naszymi decydentami , jest sieć kolejowa. Nie wystarczy budować kolejne porty, kolejne wielkie terminale. Trzeba je jeszcze połączyć z zapleczem. Dzisiaj pociągi towarowe jadą ze średnią prędkością wolniej niż przed wojną a pociągi kontenerowe ledwie przekroczyły 25 km/h ( dane ze strony Urzędu Kolejnictwa). Za 2 miliardy plus kolejne utopione w szuwarach można by dużo dokonać na kolei, co przełożyłoby się pozytywnie na inne dziedziny gospodarki.
31 lipiec 2020 : 06:16 Max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Spawacz
Panie ministrze , skończ waś wstydu oszczędź.
Już pan promy budujesz 3 lata , PŻB miało być potęga na bałtyku
31 lipiec 2020 : 09:18 Janeka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kanał
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m.
KANAŁ UMOŻLIWI ? KANAŁ TO PIERWSZY ETAP, A CO DALEJ ?......ZOBACZY SIĘ.
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.
31 lipiec 2020 : 09:47 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Głupota
Trzeba być idiotą zeby być przeciwko inwestycjom.Najlepiej co dla nie których byłoby w ogóle nic nie robić i żyć w afryce.Przekop jest dużą szansą wiekszego rozwoju tamtego regionu.W innych krajach takich ja Holandia buduje sie przekopy i nikt nie narzeka że pieniadze wywalone w błoto.W Anglii porty są pobudowane na rzekach gdzie jak woda odpĺywa to statek stoi na gruncie i to sie opłaca a tych portów jest tyle ,że Polska za 1000 lat nie bedzie miała nawet jednej setnej tego.Tylko jak zwykle w Polsce jest problem. Bardzo dobra inwestycja -budować i nie oglądać sie...
04 sierpień 2020 : 07:46 jaro Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: