Porty, logistyka

Trzy inwestycje prowadzone w ramach pogłębienia toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 metra głębokości uzyskały pozwolenie na budowę – poinformowały służby prasowe zachodniopomorskiego wojewody. 

Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzje zezwalające na budowę dwóch sztucznych wysp na obszarze morskich wód wewnętrznych, przebudowę naturalnych skarp brzegowych oraz budowę stałego oznakowania nawigacyjnego wzdłuż toru wodnego Świnoujście - Szczecin na Zalewie Szczecińskim.

Od wielu lat wyczekiwane pogłębienie toru wodnego Szczecin - Świnoujście to jedna z najważniejszych inwestycji polskiego państwa na Pomorzu Zachodnim, inwestycja strategiczna dla szczecińskiego portu, do którego - po realizacji inwestycji, będą mogły przypływać statki z blisko dwukrotnie większą ilością ładunku, niż aktualnie - powiedział cytowany w informacji służb prasowych Hinc.

Umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego podpisano we wrześniu 2018 r.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

Dzięki inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów (obecnie jest to 9,15 metra). Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich tzw. odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu.

W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W planach jest także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Kacper Reszczyński 

Komentarze   

0 Umowa podpisana
2,5 roku to zbyt krotki okres, juz powinni poglebiac!!
24 marzec 2020 : 08:15 Dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Prace trwają
Dopiero wydano pozwolenie, więc na podstawie czego trwają już od paru miesięcy prace przy układaniu rurociągów na refulat z którego będą usypywane wyspy? Ta budowa już trwa, a Wojewoda nie ma pojęcia co podpisuje. Do tego te sztuczne wyspy to koniec Zalewu i życia w nim, zamulą wszystkie tarliska i skończy się ryba w Zalewie. Do tego co co będzie teraz budowane to całkiem inna technologia niż to dla czego wydawano ocenę oddziaływania na środowisko. Tą budową powinien zainteresować się prokurator i Unia (która daje kasę i chyba nie wie, że to kasa na zniszczenie Zalewu).
24 marzec 2020 : 09:12 Trb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Taaaak
To super jak prace trwają! Inwestycja była długo oczekiwana, to dobrze, że prace trwają. Nie obchodzi mnie co powie Unia Europejska, bo dla mnie jest utopią, absurdem, kolejną "Rzeszą Rzymską", która chyli się ku upadkowi. O drogę wodą należy dbać, aby była żeglowna i dostosowana do potrzeb.
24 marzec 2020 : 09:28 W Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 zalew
To 3 etap inwestycji rozpoczętej 20 lat temu. Na zdjęciu kilkusetmetrowe falochrony na wyjściu z Kanału Piastowskiego na zalew oddane w 2004 roku (1 etap). Inwestycja miała umożliwić wejście do Szczecina największym kontenerowcom ( 4 tys. TEU i długość do 240m). Dzisiaj kontenerowce mają już ponad 23 tys. TEU i długość 400m. Aby utrzymać parametry toru za komuny, refulat składano na pola odkładcze Mielizna Osiecka i Mielizna Rzepczyńska. Obecnie w ramach modernizacji toru zasypywana będzie część zachodnia. Przy obecnych parametrach toru średniorocznie w rynnie toru odkłada się 0,5 mln m3 namułów i piasków. Po modernizacji ma być x2, bowiem im większa głębokość wybagrowania tym szybszy proces spłycania (spadek prędkości przepływu wody). Za 30 lat zalewu już nie będzie. To koszt głupoty naszych polityków.
24 marzec 2020 : 10:49 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: