Porty, logistyka

Współpraca w zakresie inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych będą tematami polsko-japońskich sesji biznesowych organizowanych przez Polską Agencję Inwestycji. Rozmowy 21 polskich i 25 japońskich firm zainaugurował Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki wraz z Grażyną Ciurzyńską, p.o. Prezes PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu).

Japonia to trzecia gospodarka świata i strategiczny parter naszego kraju w Azji. Tamtejsi inwestorzy wciąż należą do kluczowych w Polsce, a firmy znad Wisły w ciągu ostatniej dekady zwiększyły eksport do Japonii ponad dwukrotnie - z 270 mln euro w 2008 r. do 566 mln euro w 2018 r.

21 stycznia PAIH organizuje sesje spotkań biznesowych 21 polskich i 25 japońskich firm, których celem jest pogłębienie partnerstwa w strategicznych obszarach - inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zaprezentuje strategiczną inwestycję Port Zewnętrzny, który będzie budowany w formule PPP.

Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów „polityką w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w tej formule.

Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy, a wpływy do budżetu Miasta Gdynia będą wynosić 22 mln zł.

Tego dnia zaprezentowana zostanie także koncepcja rozbudowy Portu Centralnego, którą promować będzie Sławomir Michalewski - wiceprezes zarządu ds. finansowych. Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie m.in. dwóch terminali kontenerowych, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich. Wybudowane zostaną także cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

rel (Port Gdynia SA, Port Gdańsk SA)

Komentarze   

-4 Recesja nadchodzi
Obecne porty kontenerowe Gdanska i Gdyni sa za duze, budowanie kolejnego to pakowanie sie w dlugi. Ale politycy nawet w Elblagu obiecuja port morski (lub raczej podmorski) Niech sie pislam trzyma z daleka od gospodarki morskiej razem z jej ministerkiem.
21 styczeń 2020 : 13:45 Zdzislaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Nie bedzie nam nikt mówił aw jezykach obcych jak mamy robić biznes - zwałaszcza po japonsku
.
22 styczeń 2020 : 08:51 Fan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 ciężka sprawa
Japońska zimna kalkulacja kontra polski chaos. Pracowałem tam. Co zaplanowane, to musi się zdarzyć.
23 styczeń 2020 : 11:09 Stan2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 zdjęcie
Na zdjęciu Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki wraz z Grażyną Ciurzyńską (na lewo od premiera) w otoczeniu japońskich inwestorów.
25 styczeń 2020 : 08:23 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1