Porty, logistyka

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała we wtorek w Łodzi umowy na modernizację ponad 100 km magistrali węglowej w woj. łódzkim i śląskim. Inwestycja za 1,8 mld zł ma być gotowa w 2023 roku i znacząco zwiększyć możliwości przewozów między Śląskiem a portami morskimi.

To dwa z planowanych czterech kontraktów w ramach gruntownej przebudowy linii kolejowej nr 131, międzynarodowego szlaku towarowego, łączącego Śląsk z portami morskimi w Gdyni i Gdańsku. Przebiega ona m.in. przez woj. śląskie i łódzkie, gdzie, jako pierwsze zmodernizowane zostaną dwa odcinki: Kalina – Rusiec Łódzki (tzw. LOT C o długości 70,7 km) i Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D o długości 32,7 km). Pierwszy z nich za 1,23 mld zł netto zrealizuje firma Porr, a drugi za 582 mln zł netto spółka ZUE.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas popisywania umów podkreślił, że modernizacja magistrali węglowej wpisuje się w Krajowy Program Kolejowy, którego celem jest łączenie korytarzy północno-południowych ze wschodnimi i zachodnimi, a także wpłynie na rozwój portów morskich.

"Te umowy i prace, które zostaną wykonane wpisują się w polską historię. Bo linia 'Węglowa' to tradycja ambitnych projektów II Rzeczypospolitej. To wielkie wyzwanie dla wykonawców, musicie panowie prezesi stanąć na wysokości zdania. Tutaj nie ma miejsca na pomyłki, bo dziedzictwo nas do tego przymusza" – zaznaczył.

Bittel mówiąc o skali inwestycji na odcinku Kalina - Rusiec Łódź - Zduńska Wola Karsznice wskazał, że w zakres zaplanowanych prac wchodzi m.in: modernizacja 170 km torów, 200 km sieci trakcyjnej, 238 rozjazdów, przebudowa 78 obiektów inżynieryjnych, w tym 13 mostów i 15 wiaduktów, które zostaną przystosowane do przejazdu ciężkich składów towarowych. Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów powstaną również dwa lokalne centra sterowania ruchem (LCS) w Herbach Nowych i Zduńskiej Woli.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością do 140 km/h, pociągi towarowe - do 120 km/h. Poprawi się także komfort obsługi podróżnych na 8 stacjach i przystankach osobowych, które zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

"Te wszystkie działania, a także nowa infrastruktura kolejowo-drogowa w połączeniu z nowoczesnym taborem powoduje, że mamy do czynienia z inwestycją, która z całą pewnością wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu łódzkiego, śląskiego, pomorskiego – wszystkich, przez które przebiega trasa" – zaznaczył wiceszef resortu infrastruktury.

Marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber przyznał, że to ważny dzień, który ma szansę przejść do kolejowej historii Polski. Wskazał, że modernizacja "Węglówki" łączącej południe z północą była oczekiwana od lat. "Pamiętajmy, że ta linia przechodzi przez woj. łódzkie i spina się z linią wschód-zachód, tworząc kapitalne miejsce dla inwestycji. Ona musi być udrożniona, bo to wielka szansa dla województwa łódzkiego" – ocenił.

Wiceminister inwestycji Waldemar Buda poinformował, że na wszystkie prace zaplanowane na magistrali węglowej zostanie przeznaczonych w sumie ponad 5 mld zł, pochodzących z funduszy unijnych i budżetu państwa. To – jak wskazał – "jeden z większych wydatków kolejowego programu w obecnej perspektywie".

"Bardzo się z tego cieszę, bo przyświeca nam zasada: tiry na tory. Chcemy, żeby tego ruchu towarowego, jak najwięcej odbywało się koleją, co uczyni bardziej bezpiecznym ruch osobowy po drogach" – tłumaczył.

Inwestycja jest realizowana w formule "projektuj i buduj". Jej wykonawcy na zakończenie wszystkich prac będą mieli 41 i 44 miesiące. Oba zadania realizowane są w ramach projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo". Inwestycja w 85 proc. jest współfinansowana przez UE ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jak zapewnił prezes PKP PLK Ireneusz Marchel, zawarte we wtorek kontrakty to początek modernizacji magistrali węglowej. Wyjaśnił, że za kilka dni zostaną otwarte oferty w przetargu na remont początkowego odcinka trasy w woj. śląskim, od Chorzowa Batory do Nakła Śląskiego (LOT A), a następnie zostanie opracowana dokumentacja projektowa na odcinku Nakło Śląskie – Kalina (LOT B). Dodał, że na etapie realizacji lub przygotowywania dokumentacji są także pozostałe ważne fragmenty tej linii.

autor: Bartłomiej Pawlak

Fot.: Piotr Rudzki

Komentarze   

-11 Wspaniale.
Wreszcie węgiel z Rosji i Mozambiku będzie mógł szybko dotrzeć do wszystkich potrzebujących w całym kraju, a zwłaszcza na Śląsk gdzie jest wiele elektrowni i zakładów, które potrzebują wielkich ilości tego surowca.
Tylko szkoda, że tak późno. Gdyby miliardy dotacji jakie w ostatnich 29 latach wpakowano w górnictwo zainwestowano w nowe magistrale, to dziś można by dostarczać hyperloopem węgiel z portu do każdego województwa.
18 wrzesień 2019 : 08:19 Arnie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 tak trzeba
Śląsk jest lepiej skomunikowany z Adriatykiem niźli z Bałtykiem,dobrze że to się zmienia na korzyść portów bałtyckich i nie tylko portów.
19 wrzesień 2019 : 03:29 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Kolej malo wykorzystana w transporcie
Przez adriatyk jest blizej koleja do Mozambiku!!
19 wrzesień 2019 : 16:55 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety