Porty, logistyka

Druga edycja Forum Wizja Rozwoju, która odbyła się w dniach 24-25 czerwca br. w obiektach Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni), już za nami. Pośród szerokiego spektrum problemów, w tym m.in. inwestycji, obronności, badań i rozwoju, zdrowia, kultury i sztuki oraz technologii, nie mogło zabraknąć gospodarki morskiej.

W panelu pt. „Wsparcie podatnika w realizacji obowiązków celnych w kontekście rozwoju portów morskich” zaproszeni eksperci – Wojciech Hładun, kierownik Działu Postępowania Celnego Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni, Marek Tarczyński, prezes Zarządu Terramar Spedycja Międzynarodowa S.A. oraz Michał Graban, reprezentujący Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk – rozmawiali o znaczeniu sektora finansów dla gospodarki Polski.

Poniżej wypowiedź MIchała Grabana nt. korytarzy transportowych Bałtyk-Adriatyk oraz Via Carpatia:

„Stabilny system finansowy kraju połączony jest z sektorem bankowym. Rozwój gospodarczy związany jest z kapitałem pochodzącym z sektora finansowego, który ma narodowość. Znaczenie proinwestycyjnego nastawienia instytucji finansowych wspierających polski biznes jest bardzo ważne dla realizacji programów gospodarczych. Również odpowiednie zarządzanie sektorem finansów wpływa na kondycję gospodarczą kraju” – to główne tezy tej dyskusji, w trakcie której poruszony był również wątek korytarza Bałtyk-Adriatyk, także w aspekcie finansowym. Brak w Polsce rządowego wsparcia, takiego jak np. w Niemczech czy w Holandii, gdzie infrastruktura intermodalna wspierana jest odgórnie przez rząd, sprawia, że wciąż przegrywamy konkurencję z tamtejszymi portami.

– Przyglądamy się rozwiązaniom, jakie obowiązują u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie dopłaty dla przewoźników korzystających z infrastruktury intermodalnej wynoszą 40-50 proc. Tamte rozwiązania powodują, że niemieckie porty tj. Hamburg czy holenderskie (Rotterdam) są dużą konkurencją dla naszych pomorskich portów. Warto zatem przygotować podobne, analogiczne rozwiązania również w Polsce, bo dzisiaj transport towarów z polskich portów, z wykorzystaniem Korytarza Bałtyk-Adriatyk, do Czech, Słowacji czy innych południowych krajów to zaledwie 8 procent – mówił Michał Graban, reprezentujący Stowarzyszenie.

Korytarz Bałtyk-Adriatyk ma kluczowe znaczenia dla naszych portów morskich, aby jednak odgrywał ważną rolę, musi przyjąć rozwiązania, które sprawdzają się choćby w Niemczech. Podniesie to konkurencyjność szlaku Północ-Południe i przy odpowiedniej polityce informacyjnej przyciągnie kolejnych przewoźników.

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski

1 1