Porty, logistyka

Usprawnienia w przygotowaniu i realizacji budowy portów zewnętrznych zakłada projekt ustawy, którym ma zająć się we wtorek rząd. Ministrowie omówią także m.in. zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich.

Usprawnienia w przygotowaniu i realizacji budowy portów zewnętrznych zakłada projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych przygotowany przez ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Projekt został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji budowy portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, czyli portów Gdańsk, Gdynia, a także zespołu portów Szczecin-Świnoujście.

Proponowane przepisy określają zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji budowy portów zewnętrznych. Rozwiązania mają umożliwić przyspieszenie procesu inwestycyjnego budowy tych portów.

Autorzy przepisów spodziewają się lepszego wykorzystania potencjału portów, dostosowania ich do coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, a także trwałego umocnienia ich pozycji na Bałtyku.

W planach rządu jest także omówienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu. Proponowane przepisy dotyczą m.in. zwolnienia z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich.

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), jego celem jest realizacja stanowiska Komisji Europejskiej przedstawionego w toku postępowania ws. notyfikacji środka pomocowego dla armatorów statków morskich.

Pomoc polega na zwolnieniu z podatku dochodowego marynarzy uzyskanego z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez 183 dni w roku podatkowym w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów.

W ocenie KE przepis ten należy rozszerzyć na statki morskie o przynależności państw członkowskich UE oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy - PAP), aby zapobiec ich dyskryminacji. Takie rozwiązania stosowane jest również w innych państwach członkowskich. Dzięki temu możliwość uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego uzyskają - zgodnie ze stanowiskiem KE - marynarze pracujący na statkach pod polską banderą, ale również pod banderami państw UE i EOG.

Proponowana zmiana pozwoli na wydanie pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym przez KE i dołączenie Polski do grona większości państw członkowskich stosujących "Wytyczne Wspólnoty ws. pomocy publicznej dla transportu morskiego" - podają autorzy nowych przepisów.

Kolejnym punktem będzie projekt ustawy o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. Dokument wykonuje prawo UE.

Projekt ustawy ma na celu dostosowanie aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie portów do postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów, które weszło w życie z dniem 24 marca 2019 r. - podało ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, które jest autorem proponowanych przepisów.

Jak poinformowało ministerstwo, dodatkowym celem projektu jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz usprawnienie funkcjonowania portów.

autor: Kacper Reszczyński

Komentarze   

-7 porty
Festiwal obietnic trwa. To nic, że w ciągu 4 lat nie zrobiono NIC oprócz ekspertyz, planów, i tym podobnych rzeczy. Wszystko, tylko nic konkretnego. "Stępka" promu jak leżała tak leży na pochylni, stoczni jak nie było tak nie ma, szkolnictwo morskie na poziomie lat 70-80 tych (wykorzystanie symulatorów np. siłowni okrętowych, zgodnie z programem nauczania , najniższe na świecie), porty radzą sobie i oby tak dalej , skomunikowanie portów z zapleczem lądowym wciąż bardzo niedostateczne, itd. Jedynie jest realizowany projekt modernizacji toru wodnego do Szczecina, który rozpoczęto w 2002 roku (teraz etap III). Nie wystarczą tylko ustawy i kolejne ich nowelizacje. KOMPROMITACJA DO KWADRATU.
25 czerwiec 2019 : 07:01 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gospodarka morska
Napewno kazdy nasz rodak ,nie majacy wplywu na powyzsze zagadnienia , chcialby realizacji dalekich planow. Niestety polityka to taki pasozyt ,ktory potrafi nawalic do wlasnego gniazda!!
25 czerwiec 2019 : 12:03 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1

Źródło: