Porty, logistyka

Obecnie do Świnoujścia zmierzają co najmniej dwa statki z kolejnymi dostawami LNG. Jedna realizowana jest w ramach długoterminowego kontraktu z Katarem, druga może być dostawą spotową lub rozpoczynającą realizację kontraktu na wieloletnie dostawy podpisanego przez PGNiG w zeszłym roku z Cheniere Energy.   

Jednym ze zmierzających właśnie do Polski gazowców jest Al Shamal  (nośność 109 662 t ładowność 213 101 m, armator Teekay Corporation, operator RasGas Co Ltd), obsługujący kontrakt katarski. Statek jest obecnie w środku drogi przez Morze Śródziemne. W Świnoujściu spodziewany jest w połowie kwietnia lub wkrótce potem.
Z portu załadunku - Ras Laffan - wyruszył 14 marca br. 

Drugi wyruszył z terminalu Sabine Pass LNG Terminal w Teksasie 19 marca br. To wprowadzony do eksploatacji w minionym roku GasLog Hong Kong (nośność 92 266 t, ładowność 170 520 m³, armator GasLog Ltd, operator GasLog LNG Services Ltd). Jego armator, a zarazem operator, z siedzibą główną w Monako, jednak z korzeniami i pochodzeniem kapitału w Grecji, będzie brał udział w dostawach skroplonego gazu ziemnego do Świnoujścia po raz pierwszy. 
Statek spodziewany jest w Polsce w pierwszym tygodniu kwietnia z ładunkiem 78 305 t LNG.

Wodowanie GasLog Hong Kong: 


Może to być dostawa spotowa - jak dwie poprzednie, które dotarły do Świnoujścia z terminalu Sabine Pass (jubileuszowa, 50. w świnoujskim terminalu, mająca miejsce pod koniec stycznia br., w ramach transakcji z hiszpańską firmą Naturgy, z wykorzystaniem statku Iberica Knutsen oraz pierwsza dostawa amerykańskiego LNG do Polski - gazowcem Clean Ocean, w ramach umowy spotowej z Cheniere Energy, zrealizowana w czerwcu ubiegłego roku) albo inaugurująca realizację kontraktu długoterminowego z amerykańskim dostawcą Cheniere.

Według informacji ze sprawozdań finansowych GasLog - metanowiec GasLog Hong Kong od przekazania przez stocznię w marcu 2018 roku roku 2015 jest przekazany w czarter do firmy z grupy Total, co może przemawiać za tym (choć nie definitywnie), że spodziewana wkrótce dostawa do Świnoujścia realizowana tym statkiem jest raczej dostawą spotową.

Uzyskaliśmy potwierdzenie, że to jednak dostawa spotowa. Jak poinformował nas Marcin Poznań z biura prasowego PGNiG znajdujący się obecnie w drodze ładunek z Sabine Pass, to dostawa spotowa. PGNiG spodziewa się rozpoczęcia realizacji kontraktu długoterminowego z Cheniere najwcześniej w czerwcu br.

Przypomnijmy przy tej okazji, że Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA oraz Cheniere Marketing International LLP podpisały 8 listopada ubiegłego roku długoterminową umowę na zakup skroplonego gazu ziemnego z USA począwszy od 2019 roku.

W latach 2019-2022 łączny wolumen dostaw ma wynieść ok. 0,52 mln ton LNG, czyli ok. 0,7 mld m³ gazu po regazyfikacji. Natomiast w latach 2023-2042 łączny wolumen importu osiągnie ok. 29 mln ton (ok. 39 mld m³ po regazyfikacji), co oznacza, że od 2023 r. PGNiG każdego roku zakupi ok. 1,45 mln ton LNG (ok. 1,95 mld m³ gazu po regazyfikacji).

Dostawy będą realizowane według formuły DES (delivered ex-ship) - czyli z dostawą do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu zapewnioną przez sprzedającego.

– Uzgodnione warunki umowy, w tym konkurencyjna cena, są w pełni satysfakcjonujące dla PGNiG. Dzięki tej umowie będziemy dysponowali regularnymi rosnącymi dostawami LNG z USA już od 2019 roku. Udział LNG w naszym portfelu importowym stale rośnie. Prężnie rozwijający się światowy rynek gazu skroplonego pozwala nam na wybór spośród najlepszych ofert w tym segmencie - mówił przy okazji podpisania kontraktu Piotr Woźniak, prezes Zarządu PGNiG SA.

– PGNiG jest ważnym partnerem dla Cheniere na rosnącym europejskim rynku i cieszymy się na naszą długofalową współpracę, dzięki której zapewnimy PGNiG bezpieczne i wygodne dostawy czystego paliwa, jakim jest LNG - powiedział wtedy Jack Fusco, prezes i dyrektor generalny Cheniere. – Ta umowa wspiera nasze plany rozwoju Cheniere, wpisuje się w nasze działania polegające na podpisywaniu kontraktów z szeroką gamą klientów na całym świecie i wzmacnia naszą pozycję lidera w obszarze amerykańskiego LNG - dodał.

Ładunki LNG od Cheniere wypływać mają do Polski z terminali skraplających Sabine Pass w Luizjanie i Corpus Christi w Teksasie.

Cheniere Energy, Inc. to czołowy producent i eksporter skroplonego gazu ziemnego (LNG) w USA, dostarczający w sposób niezawodny czyste, bezpieczne i niedrogie rozwiązania dla rosnącego globalnego zapotrzebowania na gaz ziemny. Cheniere jest dostawcą kompleksowych usług LNG, oferującym możliwości w zakresie pozyskiwania i transportu gazu, skraplania, czarterowania statków i dostaw LNG. Cheniere posiada jedną z największych platform upłynniających na świecie, obejmującą działające lub będące w budowie obiekty skraplania Sabine Pass i Corpus Christi na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, z przewidywanymi łącznymi nominalnymi zdolnościami produkcyjnymi wynoszącymi 36 mln ton LNG rocznie. Cheniere dąży również do powiększenia mocy skraplających i realizacji innych projektów związanych z łańcuchem wartości LNG. Cheniere ma siedzibę w Houston w Teksasie i posiada dodatkowe biura w Londynie, Singapurze, Pekinie, Tokio i Waszyngtonie.

PBS, rel (PGNiG)

Fot.: GasLog 

 

1 1 1 1