Porty, logistyka

Czy Chińczycy będą pogłębiać tor wodny Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m realizując tym samym jedno z największych dotąd w Polsce przedsięwzięć pogłębiarskich? Zobaczymy, jaki będzie ostateczny wynik postępowania przetargowego, ale - przynajmniej teoretycznie - jest to możliwe. Na pięć ofert na pogłębianie toru wodnego Świnoujście-Szczecin (projekt o wartości ponad 1,171 mld złotych) dwie pochodzą od konsorcjów chińskich...   

Pogłębiarki chińskie obecne są na Bałtyku już od kilku lat. W grudniu 2015 roku w Portalu Morskim informowaliśmy o specjalistycznych chińskich statkach, które przez chwilę zabawiły na wodach Zatoki Gdańskiej, przeczekując złe warunki pogodowe po drodze z rejonu St. Petersburga po zakończonych tam pracach: Chińskie pogłębiarki przybywają w święta na gdyńskie kotwicowisko.   

Przerzucanie pogłębiarek, szaland i innych jednostek pogłębiarskich na duże odległości nie stanowi dla Chińczyków problemu (patrz - zdjęcie poniżej).

Urząd Morski w Szczecinie opublikował w czwartek, 10 maja 2018 r., informację z otwarcia ofert w postępowaniu nr PO-II-370/ZZP-3/59/17 w sprawie udzielenia zamówienia publicznego pn. "Zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach Modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m". Do wyłonionego wykonawcy będzie należało opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i uzyskanie pozwoleń na budowę.

Oferty przedstawiło pięć konsorcjów, przy czym podmiotami wiodącymi w aż dwóch z nich są chińskie przedsiębiorstwa pogłębiarskie.

Jedna z nich wpłynęła od firmy China Harbour Engineering Company Ltd. z siedzibą w Pekinie. Druga pochodzi z konsorcjum z dwoma partnerami chińskimi i jednym z Polski (firma z Warszawy), w którym liderem jest Sinohydro Corporation Limited, również z Pekinu.

Pozostałe oferty pochodzą z Europy - od konsorcjum pod przewodnictwem Jan De Nul NV, konsorcjum z Boskalis International BV jako liderem i partnerami z Polski (Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o.) oraz Danii (Rohde Nielsen A/S) oraz od konsorcjum pod przewodnictwem Dredging International nv (DEME Group) z Belgii, któremu partneruje Van Oord Dredging and Marine Contractors bv z Holandii.

Ceny zawarte w ofertach przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, czyli ok. 1,171 mld PLN - kształtują się na poziomie od ok. 1,3 do ok. 1,7 mld PLN. Najniższą cenę - 1,336 mld zł - zaoferowało belgijsko-holenderskie konsorcjum. Konsorcjum belgijsko-polskie zaproponowało cenę 1,768 mld zł, firma z Chin 1,711 mld zł, holendersko-polsko-duńskie konsorcjum - 1,742 mld zł i chińsko-polskie konsorcjum - 1,722 mld zł.  Można więc przypuszczać, że obecne postępowanie przetargowe (ze względu na rozbieżność cen akceptowanych i proponowanych) zostanie zamknięte bez wskazania wybranego oferenta.

Praktycznie wszyscy oferenci europejscy (może poza duńskim Rohde Nielsen A/S i polskim PRCiP) to znaczący, duzi gracze na międzynarodowym rynku usług budownictwa wodnego, offshore i przede wszystkim pogłębiarstwa. 

Złożone przez wykonawców oferty będą szczegółowo analizowane i sprawdzane przez komisję przetargową. Jak powiedziała PAP i lokalnym mediom szczecińskim rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek, ogłoszenie wyniku przetargu planowane jest ze względu na skalę inwestycji za około miesiąc do półtora.

Jak podaje PAP - w zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 kilometrów z poszerzeniem do szerokości 100 metrów w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł

Planowana inwestycja, o którą zabiegano od lat, jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013 - dodaje PAP.

PBS, PAP

Pełny tekst informacji z otwarcia ofert dostępny jest  tutaj.

Chińskie pogłębiarki pracują nawet ''na drugim końcu świata''.
Chińskie pogłębiarki pracują nawet ''na drugim końcu świata''.

Komentarze   

+4 No nie wiem
Żeby tylko nie pogłębiali toru wodnego tak, jak kiedyś budowali autostradę...
11 maj 2018 : 07:26 Władek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Czy trudno?
Czy trudo kupic lub zbudować kilka poglebiarek i robic to wlsnymi silami? Przeciez, za chwile beda roboty w Gdansku, Gdyni, rzeki, przekop Mierzei Wislanej, poglebinie Zalewu Wislanego do Elblaga. Mamy ludzi z doswiadczeniem i resztki przemyslu stoczniowego.
Dlaczego gaz do Swinoujscia woza nam inni, na trasie Gdynia-Kalskrona rozpycha sie Stena a teraz beda poglebiac porty Chinczycy?
Czy Polacy to jakis uposledzony narod?
11 maj 2018 : 10:04 retyuyy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Zapytajmy co stało się z naszą flotą
Z PLO, PŻM, PŻB, DALMOR, ODRA oraz stoczniami Gdańską, Gdyńia, Szczecińską począwszy od lat 90 poprzedniego wieku?

Też wolałbym pracować w polskiej flocie czy polskiej stoczni i odprowadzać podatki w Polsce
A w przyszłości mieć emeryturę z naszego kraju

Pracując u obcych armatorów czy w zagranicznych stoczniach nie pomnażamy dochodu Polski, nie zaopatrzy nas obcy pracodawca w emeryturę (w przeważającej większości, nie piszę o nielicznych wyjątkach)
11 maj 2018 : 14:42 R Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 stoczniowiec technolog - Szczecin !
Masz rację rozpier.... li wszystko w drobny mak , a teraz chińczyków ściągają do prac ,które byśmy sobie sami zrobili i przy tym byśmy mieli pracę ,a Państwo Polskie pieniążki w postaci podatków oraz miejsca pracy dla swoich obywateli.Polskie stocznie budowały prawie wszystko - chemiki , papierowce , kontenerowce, ro-ro , promy , masowce szkoda ,aż pisać. Pamiętam czasy kiedy Stocznia Szczecińska była 5 stocznią na świecie , a przepracowałem tam tylko albo i aż 16 lat.
To właśnie wszystko jest tak jak o takich potężnych firmach i tak potężnym potencjale decydują pajace z polityki nie mający pojęcia
o produkcji i dbając o własną dupę biorąc 20.000 na miesiąc - powinni zarabiać 1500 zł na miesiąc to mieli by więcej rozumu.

pozdrawiam
12 maj 2018 : 10:21 Marek70 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 TAK
Odpowiadam. Tak. Polacy to upośledzony naród. Nie zwalajmy winy na polityków bo oni są przedstawicielami narodu, sami ich wybieramy. Jeżeli ktoś mówi, że obcy kapitał i obce siły nas osłabiają , to pytam dlaczego sobie na to pozwalamy? Odpowiedź jest prosta, bo jesteśmy słabi a jesteśmy słabi bo jesteśmy głupi.
13 maj 2018 : 11:23 Kobuz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Może....
Czy przetarg w jakimś stopniu jest koordynowany z planami rozwoju całej branży ?

Za 1.3 mld złotych można już zrobić coś bardziej kompleksowego...

Skoro Rząd ma w planach m.inn :
Reaktywację stoczni
Przekom Mierzei ,
Pogłebianie Odry,
Pogłebianie Wisły.

Może ktoś poinformuje czy dostrzeżono lub planuje się koordynację długofalowego interesu RP przygotowując np. prawo ew. gwarancje dla polskich podmiotów na kredyty na budowę i utrzymanie kilku pogłębiarek?

Uprzejmnie proszę redakcęi aby podesłała ten news do skonfrontowania do kogoś w MGMiŻS.
Pozdrawiam
J.
14 maj 2018 : 09:21 Jaś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Zhen Hua 29
Ciekawe zdjęcia. Szczególnie Zhen Hua 29 IMO 8700498. Tutaj w rejsie ze Zhoushan do portu Yuzhny na Ukrainie 23.08.2017.
Dotarł tam po 6 tygodniach. Na pokładzie 9 jednostek. Najmniejsza na dziobie.
ZMPC dysponuje 26 podobnymi cięzarowcami. Bardzo widowiskowy jest przewóz dzwigów kontenerowych.
Pogłębianie toru własnymi siłami to raczej utopia.
Mieczyslaw
11 maj 2018 : 13:44 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tak z ciekawości zajrzałem do SIWZ...
Może utopia.
Zajrzałem jednak do SIWZ :
http://www.ums.gov.pl/przetargi/nieograniczone/2017/siwz_29122017.pdf

Czas ok 50 m-cy .
Trzeba mieć ew. wynająć min. dwie 'większe' pogłębiarki ( o przerobie 500tys m3/mc każda ) .

PS: Ciekawe czym będziemy poglębiać tor wodny po przekopaniu wjazdu do zalewu wiślanego?
14 maj 2018 : 10:01 Jaś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 kreatywność level expert
W pierwszej kolejności Ministerstwo musi podjąć decyzję o dołożeniu ok 160 milionów do budżetu aby najniższa oferta została zaakceptowana, a potem Chińczycy muszą znaleźć błąd w ofercie DI+Van Oord, aby wejść na temat z drugiego miejsca. Po czym Ministerstwo musi ponownie podjąć decyzję o dołożeniu kolejnych 400 mln do budżetu aby oferta Chińczyków mogła być wybrana.

Nie wiem kto pisał ten artykuł i na czyje zamówienie, ale jest to idealny przykład kreowania własnej rzeczywistości przez media.
11 maj 2018 : 14:58 Bartosz z branży Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 poprzednie pogłębianie
Poprzedniego pogłębiania dokonywały pogłębiarki rosyjskie,a może jeszcze radzieckie.
12 maj 2018 : 07:02 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Znowu chińczycy ?
Najpierw niech zrobią robotę ,a kasa po skończonej robocie faktura 3 miesiące płatna ,bo pogłębią nam rów , ale nie ten co trzeba.
Mamy już właśnie doświadczenie z chińczykami w budowie autostrad. PO zleciło , a wykończyli duże polskie firmy.

Jak tylko będą chcieli podwykonawców z polski to gnać to towarzystwo , albo płacić tym co robią bezpośrednio !!!!!
12 maj 2018 : 10:09 Marek70 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety