Porty, logistyka

Skangas dostarczył skroplony gaz ziemny LNG na zbiornikowiec Ternsund w Goteborgu. Po raz pierwszy do tego rodzaju operacji zaangażowano gazowiec Coralius, którego kadłub, w dość wysokim stopniu wyposażony, powstał w Polsce. To pierwszy zbudowany w Europie zbiornikowiec bunkrowy LNG (nie licząc małych barek bunkrowych).

LNG to najczystsze dostępne paliwo morskie pochodzenia kopalnego, które coraz częściej postrzegane jest i wykorzystywane jako opłacalna alternatywa. LNG nadaje się do wszystkich typów statków, w tym promów, statków pasażerskich, tankowców, statków masowych, dostawczych i kontenerowych. Stosowanie redukuje emisję tlenku azotu i dwutlenku siarki. Ponadto LNG redukuje emisję dwutlenku węgla o co najmniej 20%.

Bunkrowanie LNG na zasadzie STS (ship-to-ship transfer), umożliwiającej pobieranie paliwa ze statku na inny statek, jest często preferowanym sposobem dostaw paliwa głównie ze względu na szybkość i elastyczność operacji.

Po raz pierwszy zaangażowano do niej gazowiec Coralius. Statek z wysoką klasą lodową wyposażony jest m.in. w najnowocześniejsze urządzenia przeładunku LNG i płaski pokład roboczy, specjalnie przystosowany do bezpiecznej pracy statku podczas cumowania "burta w burtę". Przewidziano też wyposażenie statku w specjalne wciągarki pomagające bezpiecznie i szybko cumować przy burcie statku odbierającego.

Statek został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zaleceniami Society for Gas and Marine Fuel (SGMF), którego zadaniem jest harmonizacja bezpiecznej i odpowiedzialnej eksploatacji statków o napędzie gazowym. Charakteryzuje go długość 99,60 m, szerokość 17,95 m, zanurzenie 5,8 m, ładowność ok. 5800 m3 LNG i prędkość eksploatacyjna 13,5 węzła.

Szerzej o statku (łącznie z charakterystyką techniczną) we wcześniejszych publikacjach:
Nowoczesny zbiornikowiec bunkrowy LNG Coralius powstaje częściowo w Gdańsku
Kolejne dwa częściowo wyposażone statki ze stoczni Marine Projects

Chemikaliowiec Ternsund został zbudowany w 2016 roku w stoczni Avic Dingheng Shipbuilding co. LTD. Statek wyposażono w silnik dwupaliwowy LNG firmy Wärtsila. Jego właścicielem jest Tärntank Ship Management AB, ale obecnie obsługuje on umowę czarterową z fińskim North Oil Oil (NEOT).

AL, PBS

Komentarze   

-1 Jaki stary news.... żenada
FYI
09 październik 2017 : 12:40 Kaska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1