Stocznie, Statki

Gdańska stocznia Marine Projects bierze znaczący udział w budowie interesującego, nowatorskiego statku służącego do regionalnej dystrybucji LNG i do zaopatrywania statków w paliwo gazowe. W minionym tygodniu dostarczono do Gdańska zbiorniki ładunkowe, które zostaną zainstalowane na tym statku w Polsce.

Nowo budowany Coralius zaprojektowany jest nie tylko dla spełniania wymogów IGC (specjalnego zestawu przepisów dotyczących projektowania, budowy i eksploatacji gazowców). Jego projekt uwzględnia także spodziewane nowe, przyszłościowe standardy, jak również wymogi docelowego użytkownika. Jest nim norweska firma SkanGas, która długo-okresowo wyczarteruje statek, przekazaniu go przez stocznię.

Jednostka pomyślana jest jako efektywny statek transportowy w żegludze bliskiego zasięgu, jak i przystosowany do operacji przeładunku LNG ze statku na statek (dostaw paliwa - bunkrowania), na wszelkiego rodzaju statki, zarówno w portach i na wodach osłoniętych, jak i na otwartym morzu. Ta uniwersalność i elastyczność eksploatacyjna spowodowała oznaczenie projektu kryptonimem "Flexi".

Corailus zostanie wykończony, doposażony i przygotowany do przekazania armatorowi przez holenderską stocznię Royal Bodewes. Statek powstaje na zamówienie spółki joint venture Sirius Veder Gas AB, utworzonej przez armatorów Sirius Rederi ze Szwecji i Anthony Veder z Holandii.

Częściowo, jednak w dość wysokim stopniu, wyposażony kadłub powstaje w Polsce, w gdańskiej stoczni Marine Projects Sp. z o.o.
Izolowane termicznie, kriogeniczne zbiorniki typu bi-lobe pochodzą od niemieckiego producenta TGE Gas Engineering GmbH. Zbiorniki te dostarczono w minionym tygodniu na pokładzie niemieckiego statku Anette (konwencjonalny ciężarowiec). Zbiorniki wyładowano w gdańskim porcie z ciężarowca na barko-ponton (patrz - video), który przeholowano do nabrzeża używanego przez stocznię Marine Projects.

Dwa samonośne zbiorniki oferują łączną pojemność ładunkową 5800 m³ w czterech niezależnych przedziałach.

System ładunkowy oparto na wspomnianych dwóch zbiornikach LNG zaprojektowanych do ciśnienia 4,5 bara, dwóch sprężarkach do ponownego skraplania gazu (o wydajności 2 × 532 m³/h) i czterech pompach ładunkowych (o wydajności 4 × 250 m³/h). Rata przeładunkowa przewidziana jest na poziomie 1000 m³/h.

Statek będzie posiadał system odbojnic pływających nie wymagających obsługi ciężkiego udźwigowienia. Dwa lekkie żurawie manipulacyjne na pokładzie i łoża na odbojnice pływające zapewniają łatwe i efektywne operowanie wyposażeniem używanym przy bunkrowaniu.

Na statku zainstalowane zostaną, w redundantnej konfiguracji, wytwornice gazu obojętnego (azotu). Operacje przeładunkowe będą się odbywały bez uwalniania nawet najmniejszych ilości metanu do atmosfery, gdyż system ładunkowy będzie stanowił obieg zamknięty, a statek będzie wyposażony w kocioł, w którym będzie możliwe spalanie mieszanki metanu i azotu.

Przyłącza ładunkowe będą zainstalowane w dwóch miejscach po długości statku, co zapewni elastyczność przy przeładunkach przy terminalu lub bunkrowanym statku. Automatykę systemu ładunkowego dostarczy Siemens Automation.

Statek wyposażony będzie w dwupaliwowy (dual-fuel) silnik napędu głównego, stery strumieniowe i wysoką klasę lodową pozwalającą na eksploatację gazowca na Bałtyku w czasie zimy.

Poza tym, że statek będzie używał ekologicznego paliwa w postaci LNG (ze swojego ładunku), zmniejszenie szkodliwych emisji do atmosfery będzie wynikało także ze zmniejszonego zużycia paliwa osiągniętego dzięki kształtowi kadłuba o niższym współczynniku pełnotliwości (czyli dzięki smuklejszemu kadłubowi) w porównaniu do istniejących statków podobnej wielkości i funkcji.

Budowa statku odbywa się w ramach projektu UE "Pilot LNG", którego celem jest stworzenie sieci infrastruktury do bunkrowania LNG (zaopatrywania statków w paliwo gazowe).

Coralius ma być przekazany do eksploatacji przez holenderską stocznię Royal Bodewes pod koniec roku 2017.

PBS, rel (SkanGas)

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: SkanGas

Coralius - charakterystyka podstawowa
stocznia - główny kontraktujący   Bodewes' Scheepswerven B.V. - Hoogezand Yard
stocznia - wykonawca częściowo wyposażonego kadłuba   Marine Projects Ltd Sp z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy   Bodewes Hoogezand 803
położenie stępki   11 grudnia 2015
spodziewane przekazanie do eksploatacji   koniec roku 2017
armator (właściciel)   Sirius Rederi AB, Szwecja
armator zarejestrowany   Sirius Veder Gas AB, Szwecja
armator zarządzający   Anthony Veder Rederij BV, Holandia
operator   Sirius Rederi AB, Szwecja
długość całkowita   99,60 m
długość między pionami   90,44 m
szerokość konstrukcyjna   17,81 m (wg innych źródeł 17,94 m)
szerokość maksymalna   17,95 m
wysokość boczna   10,00 m (wg innych źródeł 12,60 m)
zanurzenie konstrukcyjne   5,70 m
zanurzenie maksymalne   5,90 m
nośność   3000 t (wg innych źródeł 4000 t)
tonaż pojemnościowy brutto   6015
skompensowany tonaż brutto (CGT)   11 886
pojemność ładunkowa   5800 m³
silnik napędu głównego   Wärtsilä 6L34DF
moc napędu głównego   3000 kW
przekładnia i śruba napędowa   Wärtsilä
prędkość eksploatacyjna   13,5 węzła
silniki pomocnicze (zasilane LNG)   2 × 375 kW
silnik pomocniczy (diesel)   1 × 475 kW
maszyna sterowa   Roll Royce 2 × 70 degree
ster płetwowy   Becker'a typu twisted full spade
rufowy ster strumieniowy   tunelowy, Verhaar Omega - 400 kW
dziobowy ster strumieniowy   azumutalno-tunelowy, ZF - 600 kW (mogący pracować także w trybie take me home)
klasa lodowa   Finnish/Swedish Ice Class 1A
klasyfikacja   Bureau Veritas
typ statku   LNG gas carrier IGC type 2G -165°C, 500 kg/m³

 

1 1 1

Ostatnie ankiety