Porty, logistyka

Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dąży do pozyskania nowych terenów. Jako, że rozwój jest sprawą najistotniejszą dla zachodniopomorskiej przystani, zarząd nie rezygnuje z kolejnych planów inwestycyjnych nawet, jeśli mają źle wpłynąć np. na turystykę. Jak podaje "Kurier Szczeciński" - jedna z koncepcji rozwoju przewiduje wielki port kontenerowy w Świnoujściu.

Przedstawiciele polskiego portu odbyli w ostatnim czasie wizytę w hiszpańskim Algeciras. Tam przyjrzeli się wielkiemu portowi kontenerowemu. Celem była inspiracja do dalszej rozbudowy przystani w Świnoujściu. Jednak w przypadku naszego portu problemem jest ograniczenie wynikające ze względu na teren. Nie dawno ukończona budowa gazoportu wymagała znacznej ingerencji w środowisko, a realizacja aspiracji zarządu oznaczałaby wycinkę kolejnych hektarów lasów.

Spokojne podejście do sprawy zapewniają władze miasta. Każda inwestycja będzie najpierw odpowiednio przekalkulowana. - Żeby cokolwiek powstało na tych terenach, musi dojść do zmian planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli potencjalny inwestor chciałby cokolwiek tam zbudować, to musiałby przekonać prezydenta, radę miasta oraz mieszkańców. Przekona wtedy, jeżeli wykaże, że mieszkańcy zarówno prawobrzeżnej, jak i lewobrzeżnej części Świnoujścia na tym skorzystają - mówi "Kurierowi Szczecińskiemu" Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Z tego, co się orientuję prowadzone są rozmowy sondażowe, a wyjazd do Hiszpanii był po to, żeby dowiedzieć się, jak duża będzie ingerencja i jak duże tereny należałoby zabezpieczyć - dodaje.

Przy realizacji inwestycji w porcie w Świnoujściu niepewne staje się funkcjonowanie takich atrakcji turystycznych jak latarnia morska, plaża na prawym brzegu Świny, Fort Gerahrda czy Podziemne Miasto. Dodatkowo koncepcja największej ekspansji portu wymagałaby ingerencji w tereny Natura 2000. Jak podaje "Kurier Szczeciński" - lobby portowe prowadzi rozmowy z azjatyckim inwestorem. Skala przedsięwzięcia miałaby być ogromna - co najmniej taka jak w przypadku gazoportu. Oznacza to, że władze portu oraz miasta będą musiały zdecydować, czy ważniejszy jest rozwój portu, czy jednak środowisko naturalne. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter