Porty, logistyka

Największy operator portowy w Polsce OT Logistics podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości w Porcie Zewnętrznym, tuż obok m.in. terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Uroczystość odbyła się w poniedziałek, 21 września w gdańskim Ratuszu Staromiejskim.

Nieruchomość o powierzchni 26 ha to jeden z ostatnich tak atrakcyjnych terenów w gdańskim porcie. Docelowo ma tam powstać głębokowodny terminal przeładunkowy do obsługi towarów rolnych, tj. zbóż i pasz.

- Teren o powierzchni 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym będzie doskonałym miejscem na budowę profesjonalnego terminalu, dzięki któremu możliwe będzie nie tylko zwiększenie konkurencyjności samej spółki OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewnienie w Porcie Gdańsk infrastruktury terminalowej dla tego typu ładunków na taką skalę, jakiej obecnie nie ma żaden inny, okoliczny port – mówiła Prezes ZMPG SA Dorota Raben podczas uroczystości.

Docelowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie nie mniej niż 2 mln ton. Zakłada się, że ostateczne zakończenie inwestycji nastąpi maksymalnie w terminie 60 miesięcy od daty wydania nieruchomości, choć sam inwestor deklaruje uruchomienie pierwszego etapu inwestycji już za kilkanaście miesięcy.

- Nasza inwestycja została podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap to budowa stanowiska dla przeładunków o zdolności 2,8 mln ton, które powstanie do roku 2018 – tłumaczył Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics. – W drugim etapie chcemy podwoić te przeładunki dla produktów masowych – dodał.

Czytaj też: Zbigniew Nowik OT Logistics: Naszą siłą są unikalne aktywa

Jak zapowiadano podczas uroczystości, w pierwszym etapie będzie kontynuowana budowa silosów o pojemności 50 tys. ton oraz 300 metrów nowego pirsu. Ponadto zostanie wykonana odpowiednia infrastruktura potrzebna do obsługi, czyli m.in. tory kolejowe.

Koszt realizacji całego etapu pierwszego to około 130 milionów złotych. Jaki będzie koszt drugiego etapu i co dokładnie zostanie zrealizowane? Tego na razie nie zdradzono.

- W kolejnych tygodniach planujemy przedstawić szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie plan inwestycyjny i harmonogram działań – tłumaczył Zbigniew Nowik.

Czytaj też: OT Logistics znacznie zwiększa swoje zaangażowanie w europejskich portach

OT Logistics jest polską spółką z branży TSL, która w przyszłym roku obchodzić będzie 70-tą rocznicę powstania. W 2014 roku osiągnęła obroty około 200 mln euro. To największy operator portowy w Polsce i jeden z największych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego w zakresie dry bulk cargo i general cargo.

Pod koniec lipca OTL poinformowała o objęciu 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja ta miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 r. OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia. Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OTL wchodzą  m.in. porty morskie w Świnoujściu i Kołobrzegu oraz porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu. 

Czytaj też: Jeden z liderów branży TSL nabył udziały w chorwackim porcie

AL, rel (ZMPG, OT Logistics)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter