Roczna przepustowość morskich terminali kontenerowych na świecie wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat o 5,6 procent i wyniesie 840 mln TEU w 2018 r., ocenia brytyjska firma konsultingowa Drewry Maritime Research. Do 75 proc. zwiększy się także w 2018 r. średni wskaźnik przepustowości terminali, z poziomu 68 proc. w 2013 roku.
W analizie DMR wskazuje najważniejsze trendy, w tym wzrost pojemności kontenerowców, proces zawierania sojuszy przez armatorów, naciski finansowe zarządów terminali na linie żeglugowe, współpracę wśród operatorów terminali, możliwe fuzje i przejęcia oraz poziom automatyzacji terminali, informuje Shippingazette.
Najszybciej będą rozwijać się inwestycje globalnych operatorów terminali w krajach Afryki Zachodniej i Północnej oraz w Chinach, wynika z analizy. Najwolniej będą one realizowane w portach: Wschodniej Afryki, Północno-Zachodniej Europy oraz Ameryki Północnej.
W dyskusji na temat wyników raportu, starszy analityk ds. portów morskich i terminali z DMR, Neil Davidson, powiedział, że China Merchant Holdings z Hongkongu oraz France's Bollore są nowymi podmiotami, jakie znalazły się w analizie Drewry's, uwzględniającej 24 globalnych operatorów terminali. Według niego, prawdopodobne wydają się dalsze akwizycje realizowane przez China Merchant Holdings.
Ogólnie, w tym roku nasilił się proces fuzji i przejęć na rynku terminali, ponieważ instytucje finansowe wykazywały większy apetyt na inwestowanie zarówno w spółki żeglugowe, jak i terminale. Sprzyja temu presja na wyjście z takich pozycji tych inwestorów, którzy przejęli tego typu aktywa w okresie przed recesją.
Zdaniem Davidsona, terminale są nadal atrakcyjną inwestycją, po chwilowym spadku w okresie 2008 - 2009 r. Obecnie dochody globalnych operatorów terminali przed opodatkowaniem i bez uwzględnienia amortyzacji, wynoszą między 20 a 45 proc.
Warto przypomnieć, że Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) Gdańsk rozpoczął właśnie budowę drugiego pirsu, który zwiększy stopniowo zdolności przeładunkowe z ok. 1,3 mln TEU (kontener 20. stopowy) do 3,5 mln TEU w 2017 roku.
Głównym właścicielem (64 proc.) i zarządcą DCT jest australijski fundusz Macquarie Global Infrastructure Funds II, utworzony przez Macquarie Group Limited. Mniejszościowymi akcjonariuszami są: australijski fundusz emerytalny MTAA, Statewide Superannuation Trust oraz fundusz Westscheme.
Z kolei jedynym (100 proc.) właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni jest filipiński Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych - ICTSI . Jest on właściciele pięciu terminali na Filipinach oraz 11 innymi w Azji, Afryce, Ameryce Południowej i w Europie (oprócz BCT, Batumi w Gruzji).
Właścicielem Gdynia Container Terminal (GCT) jest natomiast operator terminali z Hongkongu, Hutchison Port Holdings (HPH), wchodzący w skład międzynarodowego konglomeratu Hutchison Whampoa Limited. HPH zarządza 319 nabrzeżami w 52 portach świata w 26 krajach.
