Porty, logistyka

Dwie nowe nabrzeżowe suwnice kontenerowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) wkrótce dotrą do Gdyni. Od chińskiego producenta wiezie je jego statek - ciężarowiec Zhen Hua 8.

Przetarg na dostawę dwóch kontenerowych dźwigów nabrzeżowych (STS) zakończył się zwycięstwem producenta Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd. (ZMPC). W pokonanym polu zostali hiszpański Paceco Espana SA oraz Liebherr Container Cranes z Austrii. Oferta tego ostatniego została odrzucona ze względu na brak zgodności z wymogami przetargu.

Statek z wielkogabarytowym ładunkiem spodziewany jest w polskim porcie 28 listopada br. (według informacji dostępnych 4. bm.). Zhen Hua 8 (zbudowany w 1980 r. w nieistniejącej już stoczni Udevallavarvet w Szwecji jako Viking Falcon, przebudowany na ciężarowiec w roku 2004, GT 37 456, nośność 44 926 t, długość 228 m, szerokość 42 m) w drodze od producenta (także z "gdyńskimi" suwnicami na pokładzie) zatrzymał się w afrykańskim porcie Lome (Republika Togo), gdzie pozostawia ładunek trzech większych suwnic niż te, które trafią do Gdyni.

Każda z dwóch suwnic, które na przełomie listopada i grudnia br. mają być dostarczone do Gdyni na pokładzie, ma zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej równy 52,50 m. Po odjęciu odległości między osią szyny odwodnej, a krawędzią nabrzeża wraz z odbijaczem daje to 48 m wysięgu nad wodę (od burty statku przy nabrzeżu). Umożliwiać to ma obsługę statków o 19 rzędach kontenerów na pokładzie, a takim parametrem charakteryzują się pojemnikowce o ładowności do ok. 13 000 TEU. 

Kolejne dwie podobne suwnice BCT ma otrzymać w 2015 roku.

Obecnie używane w BCT suwnice kontenerowe STS to dwa urządzenia Freuhauf-Paceso i dwa firmy Konecranes, odpowiednio z lat 1979 i 2006. Dwie większe i nowsze charakteryzują się zasięgiem od osi szyny odwodnej rzędu 46 m.

Poza wspomnianymi czterema suwnicami nabrzeżowymi dostarczanymi w tym i w przyszłym roku, BCT dokonuje także lub dokona w najbliższym czasie szereg innych inwestycji, obejmujących m.in.: 2 suwnice placowe, 2 suwnice kolejowe, 2 wozy podsiębierne (straddle carriers), 6 terminalowych ciągników siodłowych, sześć naczep kontenerowych, modernizację systemu łączności bezprzewodowej na terenie BCT oraz system określania pozycji kontenerów na placach DGPS.

Nowe suwnice BCT - charakterystyka podstawowa
rozpiętość toru jezdnego   20 m
zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej   52,5 m
zasięg w stronę lądu od osi szyny odlądowej   20,00 m
wysokość podnoszenia chwytnika powyżej główki szyny   36,00 m
głębokość opuszczania chwytnika poniżej główki szyny   17,50 m
udźwig nominalny na chwytniku (podwójny szeregowy)   51 t
udźwig nominalny    60 t

SeaMedia, rel (BCT)

Fot.: Republika Togo

Komentarze   

+3 kondolencje
Wyrazy współczucia dla BCT. Miałem do czynienia ze znacznie prostszym stingerem tego producenta. Elektryka w wykonaniu ZMPC to kompletna amatorszczyzna, pełna elektronicznych wodotrysków - niepotrzebnych i zawodnych.
05 listopad 2014 : 18:58 elekt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś