Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Porty, logistyka

Dwie nowe nabrzeżowe suwnice kontenerowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) wkrótce dotrą do Gdyni. Od chińskiego producenta wiezie je jego statek - ciężarowiec Zhen Hua 8.

Przetarg na dostawę dwóch kontenerowych dźwigów nabrzeżowych (STS) zakończył się zwycięstwem producenta Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd. (ZMPC). W pokonanym polu zostali hiszpański Paceco Espana SA oraz Liebherr Container Cranes z Austrii. Oferta tego ostatniego została odrzucona ze względu na brak zgodności z wymogami przetargu.

Statek z wielkogabarytowym ładunkiem spodziewany jest w polskim porcie 28 listopada br. (według informacji dostępnych 4. bm.). Zhen Hua 8 (zbudowany w 1980 r. w nieistniejącej już stoczni Udevallavarvet w Szwecji jako Viking Falcon, przebudowany na ciężarowiec w roku 2004, GT 37 456, nośność 44 926 t, długość 228 m, szerokość 42 m) w drodze od producenta (także z "gdyńskimi" suwnicami na pokładzie) zatrzymał się w afrykańskim porcie Lome (Republika Togo), gdzie pozostawia ładunek trzech większych suwnic niż te, które trafią do Gdyni.

Każda z dwóch suwnic, które na przełomie listopada i grudnia br. mają być dostarczone do Gdyni na pokładzie, ma zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej równy 52,50 m. Po odjęciu odległości między osią szyny odwodnej, a krawędzią nabrzeża wraz z odbijaczem daje to 48 m wysięgu nad wodę (od burty statku przy nabrzeżu). Umożliwiać to ma obsługę statków o 19 rzędach kontenerów na pokładzie, a takim parametrem charakteryzują się pojemnikowce o ładowności do ok. 13 000 TEU. 

Kolejne dwie podobne suwnice BCT ma otrzymać w 2015 roku.

Obecnie używane w BCT suwnice kontenerowe STS to dwa urządzenia Freuhauf-Paceso i dwa firmy Konecranes, odpowiednio z lat 1979 i 2006. Dwie większe i nowsze charakteryzują się zasięgiem od osi szyny odwodnej rzędu 46 m.

Poza wspomnianymi czterema suwnicami nabrzeżowymi dostarczanymi w tym i w przyszłym roku, BCT dokonuje także lub dokona w najbliższym czasie szereg innych inwestycji, obejmujących m.in.: 2 suwnice placowe, 2 suwnice kolejowe, 2 wozy podsiębierne (straddle carriers), 6 terminalowych ciągników siodłowych, sześć naczep kontenerowych, modernizację systemu łączności bezprzewodowej na terenie BCT oraz system określania pozycji kontenerów na placach DGPS.

Nowe suwnice BCT - charakterystyka podstawowa
rozpiętość toru jezdnego   20 m
zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej   52,5 m
zasięg w stronę lądu od osi szyny odlądowej   20,00 m
wysokość podnoszenia chwytnika powyżej główki szyny   36,00 m
głębokość opuszczania chwytnika poniżej główki szyny   17,50 m
udźwig nominalny na chwytniku (podwójny szeregowy)   51 t
udźwig nominalny    60 t

SeaMedia, rel (BCT)

Fot.: Republika Togo

Komentarze   

+3 kondolencje
Wyrazy współczucia dla BCT. Miałem do czynienia ze znacznie prostszym stingerem tego producenta. Elektryka w wykonaniu ZMPC to kompletna amatorszczyzna, pełna elektronicznych wodotrysków - niepotrzebnych i zawodnych.
05 listopad 2014 : 18:58 elekt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1