NDI będzie kluczowym podwykonawcą i partnerem belgijskiej grupy Besix przy budowie nowego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk - poinformował portal wnp.pl Jerzy Gajewski, prezes i właściciel NDI. Przetarg na projektanta i generalnego wykonawcę rozbudowy DCT Gdańsk został rozstrzygnięty pod koniec września. Najlepszy okazał się N.V. Besix, spółka z grupy Besix.
Belgowie realizowali m.in. takie inwestycje jak rozbudowa portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie, wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii, czy rozbudowę Portu Zeebrugge w Belgii.
- Nasza współpraca z Besix ma już ponad 20-letnią historię. W przypadku inwestycji dla DCT będziemy kluczowym podwykonawcą i partnerem Besix odpowiedzialnym za prace budowlane. Nasz udział w wartym ok. 89 mln euro kontrakcie wyniesie blisko 50 proc. - powiedział wnp.pl Jerzy Gajewski.
W zakres zamówienia N.V. Besix wchodzi m.in. projektowanie i roboty budowlane związane z pogłębianiem i odzyskiwaniem lądu, budową nabrzeża głębokowodnego przylegającego do istniejącego nabrzeża głębokowodnego, a także budową nowych placów składowych przyległych do nowego nabrzeża i funkcjonalnie połączonych z istniejącą infrastrukturą terminalu.
Nowe nabrzeże w DCT Gdańsk, dzięki któremu w pierwszej fazie projektu terminal podwoi swoją zdolność przeładunkową do 3 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) będzie miało długość 650 metrów.
Jak informował inwestor, budowa drugiego nabrzeża, które do końca 2016 r. ma być gotowe na przyjęcie pierwszego statku, jest odpowiedzią na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej.
Nowe nabrzeże będzie wyposażone w pięć suwnic STS, na które przetarg wygrał Liebherr Container Cranes Ltd., a także dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi statków o pojemności przekraczającej 18000 TEU.
W ostatnich dniach DCT Gdańsk poinformował, że zakończył się proces pozyskiwania finansowania - grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój zapewni 290 mln euro na rozbudowę terminalu.
Właścicielem DCT Gdańsk jest Gdansk Port Holdings Sarl. DCT jest największym polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
Terminal DCT, zlokalizowany w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w zasięgu portów Gdańsk - Le Havre.
Obecnie roczna przepustowość terminala to 1,5 mln TEU, a roczna przepustowość bocznicy kolejowej wynosi 0,76 mln TEU. Terminal dysponuje nabrzeżem o długości 650 metrów z głębokością do 16,5 metrów, a także 4 km bocznicy kolejowej oraz 26 tys. TEU powierzchni składowej. Całkowita powierzchnia DCT Gdańsk to 44 ha.
Tomasz Elżbieciak