Porty, logistyka

W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. w terminalu kontenerowym BCT Gdynia przeładowano ponad 357 tys. TEU. Jest to wynik o blisko 22,8% lepszy niż wskaźnik przeładunków w analogicznym okresie w 2013 r.

Dokładny bilans przeładunków w BCT w okresie od stycznia do września 2014 r. wyniósł 357 080 TEU. Przed rokiem w tym samym okresie bilans wyniósł 290 572 TEU, co oznacza wzrost o 22,9%.

– We wrześniu zaobserwowaliśmy nieznaczny spadek dynamiki wzrostu ilości przeładunków w stosunku do września roku 2013. Niemniej jednak wciąż jesteśmy w stanie zachować znaczne tempo wzrostu, które za trzy kwartały 2014 roku kształtuje się na poziomie prawie 23%. Przewidujemy, że końcówka roku może nie wykazywać się już tak dużą dynamiką, niemniej jednak bez względu na to bieżący rok powinniśmy zakończyć minimum kilkunastoprocentowym wzrostem przeładunków w porównaniu do roku ubiegłego – zauważa w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Michał Kużajczyk, menedżer ds. marketingu w terminalu BCT.

Należy przypomnieć, że w 2013 r. w BCT nastąpił nieznaczny spadek przeładunków w porównaniu z rokiem 2012. Bilans z 2013 r., 394 478 TEU, był o ponad 3,5% niższy od wyniku z 2012 r. Jednak od początku roku w BCT obserwowany jest znaczący wzrost przeładunków: w I połowie 2014 r. przyrost w porównaniu z I połową 2013 r. wynosił 25%. Warto też podkreślić, iż władze BCT Gdynia nie ukrywają swojego zadowolenia z faktu, że nie doszło ostatecznie do fuzji trzech największych armatorów kontenerowych. W ramach „P3” współpracę mieli nawiązać Maersk Line, MSC i CMA CGM, jednak zgody na to nie wyraziły chińskie instytucje antymonopolowe. Eksperci wieścili, że rozpoczęcie współpracy w ramach „P3” może skutkować większymi przeładunkami kontenerów przez port w Gdańsku, przy jednoczesnym zmniejszeniu skali przeładunków w Gdyni. Porzucenie zamiarów utworzenia „P3” powinno zatem korzystnie wpływać na wskaźniki przeładunków BCT.

Jeśli, zgodnie z zapowiedzią Michała Kużajczyka, bilans na koniec 2014 r. będzie lepszy od bilansu 2013 co najmniej o kilkanaście procent, to należy spodziewać się, że łączny wynik tegorocznych przeładunków przekroczy 450 tys. TEU. Rekordowy dla BCT, terminalu istniejącego od 1979 r., był rok 2007, kiedy to przeładowano 493 860 TEU.

W BCT trwa obecnie rozbudowany program inwestycyjny związany przede wszystkim z zakupem suwnic. Realizacja tego projektu zakończy się w przyszłym roku. Jest on wart prawie 49 mln zł, z czego blisko 15 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. 

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583