Porty, logistyka

Inwestycje na prawie 900 milionów złotych i niemal podwojenie przeładunków zakłada nowa strategia zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Sięga aż 2027 roku, bo obejmuje aż dwa okresy unijnych budżetów.

- Nowa strategia wyznacza kierunki naszego rozwoju i ma być kontynuacją tego, co już udało się nam zrobić - mówi Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. - Obejmuje dwa pełne okresy unijnego planowania budżetowego: 2014-2020 i 2020-2027, bo w finansowaniu naszych inwestycji środki te mają znaczący udział.

Z unijnego wsparcia ZMPSiŚ skorzystał dotąd przy sześciu inwestycjach za ponad 500 mln złotych.

- To był najlepszy okres inwestycyjny w historii spółki - podkreśla Krzysztof Sadowski, wiceprezes ds. infrastruktury i nadzoru majątkowego. - Zmodernizowaliśmy m.in. 9 kilometrów dróg, ponad 36 kilometrów torów i przeszło 130 rozjazdów kolejowych, kończymy rozbudowę infrastruktury w północnej części półwyspu Ewa. Z zaoszczędzonych środków mogliśmy się wziąć za stworzenie miejsc postojowych - buforowych w terminalach portowych i pięciu parkingów na 9 hektarach. Zrobiliśmy też infrastrukturę dla nowych inwestorów.

Nowa strategia zakłada, że przeładunki w obu portach mają rosnąć tak, by w 2027 r. osiągnąć ponad 42 mln ton rocznie. Obecnie jest ich ok. 23 mln t.

- Najlepszy od ponad 30 lat dla przeładunków w porcie był 2013 rok - przypomina wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych, Paweł Adamarek. - Dzięki wewnętrznej restrukturyzacji spółki, pilnowaniu kosztów, nasz zysk netto też był najwyższy z dotychczasowych.

Zdaniem zarządu sytuacja finansowa spółki jest bardzo dobra.

- Bazując na świetnych wynikach, przyjęliśmy ambitną strategię - podkreśla prezes Miklewicz. - Chcielibyśmy, żeby Szczecin i Świnoujście stały się głównymi portami południowego Bałtyku. Naczelnym celem strategii jest zachowanie uniwersalnego ich charakteru.

Osiągnięcie tego nie będzie jednak możliwe bez lepszego dostępu do portów od strony morza i lądu. Wśród najważniejszych celów nowej strategii jest modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m i toru podejściowego do portu w Świnoujściu do 14,5 m i 17 m.

(mag)

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5847 3.6571
EUR 4.2004 4.2852
CHF 4.4847 4.5753
GBP 4.9256 5.0252