W GCT Gdynia trwa III etap budowy terminalu kontenerowego. W jego ramach, nastąpi rozbudowa infrastruktury oraz zakup nowego sprzętu. Całość inwestycji musi się zakończyć do grudnia 2015 r., gdyż wówczas mija okres kwalifikowalności środków unijnych z perspektywy 2007-13, w ramach których GCT uzyskał dofinansowanie swojej inwestycji.
W maju podpisana została umowa na realizację, w ramach tego projektu, podtorza suwnic kontenerowych wraz z linią cumowniczo-odbojową Nabrzeża Bułgarskiego. Łączna wartość realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł, a z kasy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” (działanie, 7.4 związane z rozwojem przewozów intermodalnych) pozyskano blisko 60,8 mln zł.
Cały projekt realizowany przez GCT w ramach działania 7.4 obejmuje rozbudowę Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe, rozbudowę placów składowych i manewrowych (wraz z istniejącą infrastrukturą), w tym rozbudowę terminalu kolejowego. Inwestycja zakłada też zakup sprzętu do przemieszczania kontenerów: dwóch suwnic nabrzeżowych typu super-post-panamax, pięciu elektrycznych suwnic placowych RTG, siedmiu ciągników i 7 naczep kontenerowych.
Władze GCT podkreślają, że na opublikowanej w ubiegłym roku liście rankingowej wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach konkursu dla działania 7.4 POIiŚ, projekt GCT został najwyżej oceniony spośród wszystkich przedsięwzięć zgłoszonych do konkursu (uzyskał na etapie oceny prawie 91 proc. punktów). Umowa pomiędzy GCT i Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie przedsięwzięcia została podpisana w grudniu 2013 r. W sumie, w ramach wspomnianego konkursu, dofinansowanie uzyskało 14 projektów intermodalnych.
Zakończenie III etapu budowy zwiększy zdolność przeładunkową GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie. Docelowo planuje się zwiększanie zdolności przeładunkowej do ponad 1 mln TEU oraz uzyskanie możliwości obsługi statków kontenerowych o pojemności do 14 tys. TEU.
W terminalu GCT przeładowano w pierwszych 6 miesiącach 2014 r. o 18 proc. więcej kontenerów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Obroty w I półroczu 2014 r. wyniosły prawie 185 tys. TEU, tj. 18 proc. więcej od wyniku osiągniętego w I półroczu 2013 r. (niecałe 157 tys. TEU). Biorąc pod uwagę dotychczasową dynamikę wzrostu obrotów, rok 2014 powinien zostać zakończony wynikiem przeładunków ok. 370 tys. TEU. W 2013 r. w GCT przeładowano prawie 334 tys. TEU. Dla porównania, w 2006 r., pierwszym roku działalności GCT, przeładowano w tym terminalu 55 tys. TEU.