Porty, logistyka

Związki zawodowe działające na terenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mają wątpliwości dotyczące transakcji sprzed dwóch lat. Chodzi o sprzedaż akcji Szczecińskich Zakładów Zbożowo-Młynarskich PZZ przez Skarb Państwa. Zdaniem związków, były prezes ZMPSiŚ nie dopełnił obowiązków i port stracił cenne nieruchomości – nabrzeże oraz dwa elewatory.

Pismo w tej sprawie do ministra skarbu skierowała 25 czerwca br. Solidarność Pomorza Zachodniego.

– Do dziś nie ma odzewu – poinformował Mieczysław Jurek, przewodniczący Solidarności w regionie.

Portowe związki zarzucają byłemu prezesowi ZMPSiŚ Jarosławowi Siergiejowi, że nie zareagował na sytuację związaną ze sprzedażą nieruchomości należących do PZZ. Akcje przedsiębiorstwa kupił Jan Olech, były senator PO. Według związkowców, przy tej transakcji kluczowe dla notariusza miało być stanowisko prezesa ZMPSiŚ, który w myśl Ustawy o portach i przystaniach morskich zobowiązany jest czuwać nad całością i integralnością szczecińskiego portu.

– Wystarczy jednak, że prezes (świadomie lub nieumyślnie) doprowadzi do tego, że pytający o możliwość zakupu udziałów nie otrzyma w kodeksowym terminie odpowiedzi na skierowane do niego pismo, aby bez przeszkód zakupić akcje i wyprowadzić w prywatne ręce potężny majątek w postaci nabrzeża oraz dwóch elewatorów – uważają związkowcy.

W piśmie do ministra wspominają, że J. Siergiej nie reagował również w innych, podobnych sytuacjach dotyczących sprzedaży gruntów lub akcji. W efekcie fragmenty portu, niezgodnie z jego interesem gospodarczym, przechodziły w prywatne ręce.

Czy zarząd portów mógł zablokować transakcję sprzed dwóch lat?

– Dużo wcześniej, były prezes Roman Pomianowski sprzeciwił się takim zamiarom – przypomina Ryszard Hatylak, szef portowej Solidarności i dodaje, że potrzebna jest zmiana prawa, która pozwoliłaby lepiej chronić tereny portowe.

Zdaniem ZMPSiŚ, w tym konkretnym przypadku spółka nie mogła skorzystać z prawa pierwokupu, gdyż sprawa nie dotyczyła bezpośrednio nabycia nieruchomości położonej w graniach portu, ale objęcia akcji prywatyzowanego PZZ.

– Nie było również możliwe „przystąpienie” przez ZMPSiŚ do procesu prywatyzacji, albowiem zgodnie z Ustawą o portach i przystaniach morskich, jako podmiot zarządzający portem nie może on prowadzić czynnej działalności przeładunkowej (eksploatacji), ani też posiadać udziałów w takich spółkach – wyjaśnia Aneta Szreder-Piernicka z ZMPSiŚ. – Inaczej złamałby prawo.

(ek) 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter