Jedna firma i trzy konsorcja międzynarodowe zakwalifikowały się do II etapu przetargu na projekt i budowę drugiego terminala kontenerowego w porcie w Gdańsku, o wartości 250 mln euro. Generalny wykonawca ma być wybrany za 2-3 miesiące. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku.
W terminalu kontenerowym DCT Gdańsk dobiega końca inwestycja związana z powiększeniem placów składowych.
Przedsięwzięcie dotyczy powiększenia istniejących placów składowych o 5 hektarów; koszt inwestycji to ok. 8 mln euro. Niedługo place powinny być gotowe do użytkowania.
– Na 25 lipca zaplanowany jest ich odbiór techniczny. Oddanie tych placów do użytku zwiększy nasze zdolności przeładunkowe o 250 tys. TEU rocznie – informuje Jadwiga Grabowska, rzecznik DCT.
Działaniem komplementarnym wobec oddania nowych placów jest zakup przez DCT nowego sprzętu do przeładowywania kontenerów. Inwestycja jest naturalnie pośrednio związana z powstaniem terminalu DCT II, którego budowa ma się rozpocząć w tym roku i potrwać do 2016 r. Szacunkowy koszt budowy nowego terminalu to ok. 200 mln euro. – Jest to naturalnie koszt szacowany, przetarg jest bowiem w toku – dodaje Jadwiga Grabowska.
Dokładny termin rozpoczęcia budowy DCT II powinien być znany prawdopodobnie pod koniec wakacji. Trwają także negocjacje z bankami odnośnie warunków finansowania budowy nowego terminalu.
Jego otwarcie zwiększy przepustowość DCT z obecnych ok. 1,5 mln TEU do ok. 3 mln TEU rocznie; infrastruktura DCT II zostanie połączona z istniejącym terminalem. Docelowo obszar, którego właścicielem jest DCT, pozwala na dalszą rozbudowę terminalu, do przeładunków ok. 4 mln TEU rocznie.
Biorąc pod uwagę plany inwestycyjne wszystkich trzech największych trójmiejskich terminali (GCT Gdańsk, BCT Gdynia i GCT Gdynia), ich zdolności przeładunkowe zwiększą się w ciągu najbliższych lat w sumie z obecnych ok. 2,5 mln TEU rocznie do ok. 5-5,5 mln TEU.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.