W poniedziałek, 9 czerwca br. w Gdańsku odbyła się uroczystość zakończenia wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM – Damroka pod koniec maja dotarła do szybu wyjściowego.
Drążenie tunelu drogowego w Gdańsku, które ruszyło 29 maja 2013 r., trwało rok. Drążenie pierwszej nitki oficjalnie zakończyło się 30 listopada 2013 r. z kolei 3 marca 2014 r. rozpoczęły się prace nad drugą tubą.
Czytaj też: Ruszyła budowa tunelu pod Martwą Wisłą
Po wykonaniu pierwszej nitki tunelu, maszyna została rozebrana, zdemontowana, przetransportowana i ponownie złożona do drążenia drugiej nitki. Zostaną one połączone siedmioma przejściami awaryjnymi. Wyloty będą zlokalizowane na wysokości nabrzeży: „Dworzec Drzewny” w odległości około 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” w odległości około 370 m od zachodniego brzegu rzeki.
Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą związana jest z ostatnim – IV zadaniem w ramach budowy Trasy Słowackiego - najtrudniejszym i najbardziej wymagającym. Najważniejsza jest budowa obiektu inżynierskiego o długości 2,1 km, w tym tunelu pod Martwą Wisłą, wydrążonego za pomocą ważącej 2200 t i mierzącej 91 m maszyny TBM o średnicy 12,56 m na długości 1072,5 m.
Z kolei Trasa Słowackiego, to ważny fragment tzw. Trasy Sucharskiego - liczącej 8,3 km drogi, łączącej Port Gdański z Obwodnicą Południową Gdańska, z której można dostać się na Obwodnicę Trójmiejską i autostradę A1. Dzięki Trasie Sucharskiego zmniejszy się ciężki ruch tranzytowy, który przejeżdża dziś przez centrum Gdańska. Trasa ta ma stanowić podstawowe drogowe połączenie Portu Gdańskiego (a zwłaszcza Portu Północnego) z siecią dróg krajowych, w tym z drogą ekspresową S7 i autostradą A1.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie - jedyne tego rodzaju w Polsce. Dwu-tunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km będzie przebiegał pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m (patrz ilustracja). Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Połączony zostanie z drugim tunelem za pomocą siedmiu mini tuneli będących drogami ewakuacyjnymi. Specjalna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.
Czytaj też: Części do kreta płyną na Deo Volente
Co warto podkreślić, całość oświetlenia tunelu pod Martwą Wisłą (podstawowe, ewakuacyjne, awaryjne itp.) dostarcza firma POLAM-REM S.A., znany na rynku europejskim producent opraw oświetleniowych, należący do Remontowa Holding.
Celem Projektu, realizowanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne jest poprawa dostępności drogowej i zwiększenie konkurencyjności Portu Morskiego w Gdańsku, zapewnienie dostępności drogowej także dla innych przedsiębiorstw, korzystających z infrastruktury i usług Portu Gdańsk, skrócenie czasu dojazdu do Portu Gdańsk, jak również usprawnienie funkcjonowania układu komunikacyjnego w mieście (m.in. poprzez eliminację przejazdów tranzytowych ciężkich TIR-ów przez centrum i obrzeża) oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu.
Grzegorz Landowski
Fot: Ireneusz Gradkowski
materiał video: www.gdansk.pl
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.