Porty, logistyka

Od kilku dni w Szwecji działa, w połączeniu z linią promową do Polski, nowy terminal intermodalny. 31 marca br. na wyspie Verkö w Karlskronie został otwarty terminal intermodalny dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę.

Współpraca wszystkich partnerów projektu - władz miasta Karlskrona, Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo doprowadziła do szybkiej realizacji tej inwestycji, która rozpoczęła się jesienią 2013 roku.

Nowy terminal intermodalny jest położony w bezpośredniej bliskości terminalu promowego, do którego zawijają promy Stena Line zatrudnione na linii do Gdyni. Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym. W ten sposób wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów przesyłanych pomiędzy Skandynawią a reszta Europy, co oznacza nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych. Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona.

Pierwszymi jednostkami ładunkowymi przeładowanymi w terminalu, były, wyładowane z pociągu Green Cargo, który wjechał na terminal w czasie uroczystości jego oficjalnego otwarcia, dwie naczepy drogowe jednego z czołowych polskich operatorów logistycznych i spedytorów oraz firm transportu drogowego - Erontrans. Naczepy zostały odstawione przy pomocy terminalowych ciągników siodłowych na pobliski terminal promowy, a następnie na pokład promu do Polski.

Uroczystość zgromadziła licznych uczestników, w tym m.in. prezesa zarządu grupy Stena Sphere (należącej do rodziny Olssonów) - Dan'a Sten'a Olsson'a z żoną, przedstawicieli gminy Karlskrona, miasta Gdynia, część składu dyrekcji Zarządu Morskiego Portu Gdynia, partnerów i klientów Stena Line i szwedzkich partnerów operatora promowego zaangażowanych w projekt połączenia linii promowej Gdynia-Karlskrona z intermodalną siecią na terenie Półwyspu Skandynawskiego. Na krótkiej konferencji, która odbyła się na pokładzie promu Stena Spirit przed właściwą uroczystością otwarcia terminalu, służącej głównie prezentacji całego projektu i partnerów w nim uczestniczących (Stena Line, Stena Freight, Logent, Green Cargo) przewidziano także czas na prezentację przedstawiciela polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, jednak słuchacze nie mogli się z niej dowiedzieć niczego na temat stanu obecnego i perspektyw rozwoju transportu intermodalnego po drugiej stronie Bałtyku, na drugim końcu linii promowej Gdynia, Karlskrona, przy której - po stronie szwedzkiej - otwarto właśnie terminal intermodalny.

- Zakończenie realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie sprawia, że wzrasta znaczenie Karlskrona Baltic Port, który jako hub dla towarów wysyłanych zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej umożliwi korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb. - powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.

- Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 23 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

W ramach projektu pociągi Green Cargo łączą intermodalnie port na wyspie Verkö (w mieście Karlskrona) z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji i Norwegii. Punktami docelowymi stworzonej sieci połączeń będzie kilkanaście skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa - port w Gdyni. Dzięki tej współpracy Karlskrona, a przez to Gdynia, uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w tak kluczowych miastach Skandynawii jak Sztokholm, Oslo, Göteborg oraz Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Hallsberg, a nawet w Kirunie -  na północy Szwecji.

Tą drogą mogą być przewożone całe pociągi złożone z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych, jak i pojedyncze wagony w tzw. ruchu rozproszonym. W najbliższej przyszłości terminal intermodalny w Karlskronie może stać się jednym z najważniejszych szwedzkich miejsc przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej-prom.   Dzięki temu rozwiązaniu oraz bogatej sieci połączeń intermodalnych z Gdyni, autostrada morska Gdynia-Karlskrona, obsługiwana przez promy Stena Line, zyskuje znaczenie dla całego kontynentu.

Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Goteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada 42 promy, zatrudnia 6000 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld koron szwedzkich. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 14 mln pasażerów, 3 mln samochodów osobowych oraz 1,9 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.).

W Polsce Stena Line jest obecna od prawie dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza około pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld koron szwedzkich rocznie. Stena Sphere zatrudnia 19 000 pracowników na całym świecie.

Media4Sea, rel (Stena Line)
Fot.: Media4Sea 

+2 Brawo, teraz kolej na intermodalny terminal w Ystad
Brawo, teraz kolej na intermodalny terminal w Ystad, żeby połączenia promowe ze Świnoujścia mogły się rozwijać.
03 kwiecień 2014 : 12:37 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter