Porty, logistyka

Przeładunek towarów w porcie wzrósł o ponad połowę, zrealizowano kilka kluczowych inwestycji (m.in. związanych z rozwojem infrastruktury i pogłębianiem rzeki) - to w skrócie podsumowanie 2013 r. elbląskiego portu. Zarząd planuje już kolejne działania.

Przeładunek towarów w porcie w 2013 roku wzrósł o 69% i wyniósł 285 500 ton: import wyniósł 56 800 ton, natomiast eksport 228 700 ton. Głównymi towarami importowanymi był węgiel (55 800 ton) oraz zboże (1000 ton), natomiast eksport stanowiły materiały budowlane i cukier jako towar drobnicowy (228 700 ton). Szacuje się, że wielkość przeładunków w 2014 roku wzrośnie do 400 000 ton m.in. dzięki prowadzeniu 24-godzinnego systemu pracy dla operatorów przeładunków. Wysłane wnioski

Obecnie w elbląskim porcie funkcjonują 4 terminale wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi. Operatorzy portowi i właściciele prywatnych terminali inwestują w infrastrukturę portową, zakupując nowy sprzęt do obsługi ładunków, armatorzy zakupują nowe jednostki transportowe. W porcie funkcjonuje około 12 zestawów barek (w roku 2010/11 – 4 barki, w roku 2012 – 7 barek).

W ubiegłym roku Zarząd Portu Morskiego Elbląg skierował wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni o pogłębienie toru wodnego do głębokości 3 metrów, co pozwoliłoby na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu. Zostały również skierowane wnioski do starostwa powiatowego o działania modernizacyjne mostu pontonowego na rzece, który stanowi obecnie istotną barierę transportową. W dalszym ciągu port ubiega się o poszerzenie zakresu kontroli w porcie, głównie fitosanitarnych i weterynaryjnych, co znacząco wpłynie na wzrost przeładunków i poszerzenie asortymentu towarów. Są już tereny pod nowy terminal

Deklarowany wzrost ładunków paszowych i zbożowych to ponad 150 000 ton rocznie. Ponadto, według informacji podmiotów funkcjonujących w elbląskim porcie, wzrost ten może być jeszcze wyższy ze względu na możliwość transportu innych towarów (w ilości do 300 tys. ton rocznie), co stwarza zwiększenia poziomu przeładunków do 700 tysięcy ton.

W 2013 roku zarząd pozyskał od miasta tereny inwestycyjne pod rozbudowę terminala oraz złożył propozycje projektu budowy obrotnicy i nowych miejsc cumowniczych wraz z nabrzeżami, które zostały ujęte na liście projektów finansowanych ze środków unijnych w najbliższej perspektywie finansowej oraz wnioskuje o umożliwienie żeglugi nocnej w celu zwiększenia przepustowości, a tym samym zwiększenia wolumenu przeładunków.

Inwestycje zrealizowane w 2013 roku Ubiegły rok dla elbląskiego portu zakończył się realizacją kilku kluczowych inwestycji. Rozbudowano portową infrastrukturę w obrębie Starego Miasta, a w ramach projektu Pętli Żuławskiej zmodernizowano przystań Jachtklubu Elbląskiego. Obecnie realizowane są inwestycje związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym prawego brzegu rzeki, od mostu 1000-lecia do mostu kolejowego.

Inwestycje zarządu portu dotyczyły przede wszystkim: pogłębiania rzeki przy nabrzeżu pasażerskim, modernizacji systemu przeciwpowodziowego i antywłamaniowego na terminalu towarowym, modernizacją i zwiększeniem mocy sieci elektrycznej na terminalu. Ponadto przeprowadzono naprawy dachów i sieci elektrycznej.

Plany rozwojowe

W najbliższych latach planowana jest również budowa nowego terminala wraz z nabrzeżami, magazynami, placami składowymi i dostępem do bocznicy kolejowej. Bardzo ważnym aspektem jest reaktywacja turystyki wodnej, w tym promowej. Do tego celu konieczne jest podjęcie działań w zakresie objęcia morskich przejść granicznych tzw. małym ruchem granicznym.

Bezwzględnym warunkiem funkcjonowania elbląskiego portu oraz wszystkich portów nadzalewowych jest projekt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wpłynie to istotnie na wykorzystanie istniejącego potencjału, umożliwi bezpośrednią współpracę z portami trójmiejskimi, a także rozwój transportu kabotażowego do innych portów bałtyckich.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter