Porty, logistyka

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło najnowszą listę projektów intermodalnych do dofinansowania z UE. W pierwszej trójce najwyżej ocenionych wnioskodawców znalazła się spółka Laude Smart Intermodal z projektem „Wzrost konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozów kontenerów ciężkich”.

Projekt, który zyskał dofinansowanie prawie 7 mln zł, związany jest z wdrożeniem innowacyjnych w skali światowej 20' kontenerów do przewozu stali w kręgach, ciężkich ładunków sypkich oraz ładunków paletyzowanych.

– Chcemy i potrafimy stworzyć nową, jakość i zaproponować atrakcyjne rozwiązania w obsłudze logistycznej kontrahentów z wykorzystaniem transportu intermodalnego – podkreśla Janusz Górski, wiceprezes zarządu Laude Smart Intermodal.

– Nie ukrywam, że chcemy być liderem w sprzedaży usług logistycznych na terenie środkowej i wschodniej Europy. Atutem i środkiem do realizacji naszych zamierzeń będzie stałe połączenie intermodalne miedzy EU a Ukrainą z postojem w Kijowie, Dniepropetrowsku i Doniecku – dodaje Górski.

W spółce są przekonani, że w transport intermodalny warto inwestować. Do zagospodarowania jest bardzo duży i dochodowy rynek, którego atrakcyjność poprawia dodatkowo fakt, że oferowana w tym systemie usługa jest konkurencyjną zarówno pod względem czasu dostarczenia, jak i kosztów wykonania.

Przewozy, intermodalne to transfer towarów przy użyciu kilku różnych środków transportu, bez zmiany jednostki ładunkowej. Najczęściej w tego rodzaju złożonym transporcie zasadniczą część trasy towar pokonuje w oparciu o spedycję morską lub kolejową.

Dzięki połączeniu a następnie wykorzystaniu w planowaniu łańcucha dostaw różnorakiej infrastruktury transportowej – portów morskich i rzecznych, terminali logistycznych, linii kolejowych i wreszcie dróg – firma spedycyjna będąca operatorem intermodalnym jest w stanie zapewnić klientowi dostawę „door to door” i „just in time”.

Jak nie tak dawno przypomniał magazyn „Rynek Kolejowy” rozwój przewozów intermodalnych ściśle wpisuje się wprost w politykę transportową UE. W Białej Księdze Transportowej (2011 rok) zapisano m.in., że działaniami szczególnie pożądanymi w zakresie intermodalnych łańcuchów logistycznych powinno być zmniejszanie roli transportu drogowego na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu – kolei i dróg wodnych.

Zgodnie z zapisami Białej Księgi, do 2030 roku 30 procent drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, zaś do 2050 roku wskaźnik ten powinien przekroczyć 50 procent. Tymczasem udział przewozów intermodalnych w łącznej wielkości pracy przewozowej na kolei w Polsce wyniósł w 2011 roku jedynie 4,5 procent. Niższy odsetek na terenie UE odnotowano tylko w Finlandii oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter