Dobiega końca budowa Dalekomorskiego Portu Rybackiego Gdańsk na terenie Wolnego Obszaru Celnego w porcie gdańskim. Jego główny obiekt stanowi nowoczesna chłodnia magazynowo - składowa ryb głęboko mrożonych. Inwestorem jest Północnoatlantycka Organizacja Producentów w Warszawie, wykonawcą konsorcjum Juvenes - Stump - Hydrobudowa.
Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk będzie jednym z ogniw w łańcuchu dostaw i dystrybucji ryb przeznaczonych dla odbiorców krajowych i zagranicznych. Zwłaszcza, że nasz kraj importuje rocznie ponad 400 tys. ton ryb, przeznaczonych dla przetwórni i na rynek. Część partii ryb ma pochodzić z połowów trawlera przetwórni PAOP, poławiającego dorsze atlantyckie i plamiaki na Północnym Atlantyku.
Budowa jest dofinansowana z Europejskiego Funduszu Rybackiego, w ramach środków "Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach".
Wartość inwestycji wynosi 59,5 mln zł, z czego 46,5 mln zł ma dopłacić Unia Europejska.
Umowę dzierżawy gruntów portowych na okres 30 lat Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zawarł z PAOP w 2006 roku. W październiku 2011 roku zawarta została umowa z wykonawcą chłodni. Zgodnie z nią port rybacki ma być przekazany inwestorowi w grudniu tego roku.
Jarosław Zieliński, dyrektor PAOP, poinformował, że uzgadniany jest jeszcze dokładny termin jego przejęcia od wykonawcy. Natomiast Marcin Jakubowski, kierownik budowy, przekazał, że gotowa jest hala chłodni i kończą się w niej prace wyposażeniowe oraz odbiory i rozruch urządzeń. Pozostało złożenie wniosku o dopuszczenie jej do użytkowania.
Chłodnia zlokalizowana jest przy nabrzeżu WOC I, nad basenem Władysława IV. Jej powierzchnia składowa, na 6 poziomach magazynowych, ma łącznie 8600 m kw. W 4 komorach chłodniczych, w temperaturach od -25 do -27 st. C, będzie można przechowywać do 18 tys. palet z 20 tys. ton zamrożonych ryb i owoców morza. Obok chłodni, na terenie Dalekomorskiego Portu Rybackiego Gdańsk znajduje się stanowisko przeładunkowe chłodniowca oraz drogi, place postojowe i manewrowe samochodów chłodni, ciągników i wózków transportowych.
Jacek Sieński
Dla frachtowców, czy dla rybaków ?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.