Porty, logistyka

W przyszłym roku rozpocznie się budowa drugiego terminala DCT, który podwoi obecną przepustowość Deepwater Container Terminal (DCT Gdańsk) – spółki zarządzającej od 2007 r. gdańskim terminalem kontenerowym.

Budowa drugiego terminala jest niezbędna, gdyż rokrocznie rosnące przeładunki powodują, że w ciągu kilku lat osiągnięty zostanie szczyt przepustowości istniejącego terminala. W tym roku najprawdopodobniej po raz pierwszy przekroczona zostanie bariera 1 mln TEU (kontenerów 20 stopowych) rocznie. W 2012 r. DCT osiągnął wskaźnik 900 tys. TEU (jest to drugi po St. Petersburgu najwyższy wskaźnik przeładunku kontenerów w portach zlokalizowanych nad Morzem Bałtyckim), a w perspektywie lat 2007-11 wskaźnik ten wyniósł w sumie 2 mln TEU.

Przygotowania do budowy rozpoczęły się w marcu br., kiedy to DCT i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały umowę na dzierżawę przez DCT powierzchni 27 ha należących do ZMPG, pod budowę nowego terminala. Obecnie w DCT przygotowywana jest dokumentacja, potrzebna m.in. do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, jak i do ogłoszenia przetargu budowlanego. – Oprócz tego doszlifowujemy nasze zobowiązania wynikające z warunków dzierżawy terenu pod budowę terminala. Pozyskaliśmy też doradcę finansowego, który prowadzi obecnie w naszym imieniu negocjacje z bankami w sprawie finansowania inwestycji – wylicza Maciek Kwiatkowski, Prezes DCT.

Najbliższych miesiące przeznaczone będą na prace „w zaciszu gabinetów”, takie jak projektowanie terminala, jak również uzyskanie szeregu zezwoleń, bez których budowa nie będzie mogła się rozpocząć (m.in. decyzji środowiskowej). Prace budowlane rozpoczną się tuz po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń.

– Nie jesteśmy oryginalni, jeśli chodzi o harmonogram inwestycji budowlanych o tak wielkiej skali. Niemal w każdym tego rodzaju przedsięwzięciu dwie trzecie procesu inwestycyjnego zajmują prace o charakterze teoretyczno-studyjnym, których nie widać na zewnątrz. Dopiero tak naprawdę pod sam koniec rozpoczynają się działania efektowne dla dziennikarskich kamer czy aparatów fotograficznych – zwraca uwagę Prezes Kwiatkowski.

 

0 St. Petersburg?
DCT, jako terminal, nie jest za portem w St. Petersburgu, tylko za First Container Terminal w tymże porcie (1,06 miliona TEU). Porównujmy podmioty o tym samym charakterze.
14 sierpień 2013 : 07:01 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter