Porty, logistyka

Polskie porty 2012 rok mogą zaliczyć do udanych. Obroty ładunkowe, według Głównego Urzędu Statystycznego, wyniosły 58,8 mln ton, tj. o 1,9% więcej niż w 2011 r. Dynamika wzrostu nie jest zbyt imponująca, jednak w dobie trwającego od 2009 roku globalnego kryzysu, taki wynik jest zadowalający.

Według danych GUS eksport w 2012 r. zwiększył się o 3,8% wobec poziomu sprzed roku, osiągając wartość blisko 142 mld euro. Natomiast import wyniósł prawie 151,7 mld euro, czyli był niższy o 0,6% (tj. o niespełna 0,9 mld euro) niż w roku 2011. PKB Polski w zeszłym roku osiągnął 2-procentowy wzrost. Przeładunki w portach odzwierciedlają obecną sytuację gospodarki kraju. Wzrost obrotów portowych odnotowano w portach w Ustce – 8-krotny, Darłowie – o 95,7%, Elblągu – o 49,9%, Kołobrzegu – o 18,1%, Świnoujściu – o 5,6%, Gdańsku – o 3,7% oraz Gdyni – o 1,5%, natomiast spadek nastąpił we Władysławowie – o 76,4%, Policach – o 15,0% i Szczecinie – o 5,9%. Towary sa transportowane przede wszystkim na krótkich trasach. Obroty ładunkowe z krajami Europy stanowiły 80,8% obrotów międzynarodowych (z krajami Unii Europejskiej – 57,2%), z Azją – 6,6%, Afryką – 4,6%, Ameryką Północą – 4,3%, Ameryką Środkową i Południową – 3,6%. Do polskich portów morskich w 2012 r. zawinęło 18,4 tys. statków transportowych, tj. o 2,3% mniej niż przed rokiem, lecz o większej pojemności brutto i nośności (odpowiednio o 1,2% i 2,5%). Pełne wyniki można zobaczyć pod tym adresem.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter