Porty, logistyka

Znaczna dynamika przeładunku kontenerów i malejące znaczenie ładunków masowych to tendencja panująca w światowych portach. W Polsce zachodniopomorskie porty teraz przeładowują głównie towary masowe, ale to się ma zmienić. 200 tys. TEU rocznie – tyle kontenerów w ciągu 10 lat spółka OT Logistics chce przeładowywać w Świnoujściu.

O planach budowy terminala spółka poinformowała jeszcze w zeszłym roku. Należący do OT Logistics Port Handlowy Świnoujście (właściciel w zeszłym roku sfinalizował transakcję kupna 46% akcji, dzięki czemu posiada obecnie około 95-procentowy udział) jeszcze w tym roku ma rozszerzyć swoją ofertę o przeładunki kontenerowe. – Inwestycja jest bardzo zaawansowana. Kiedy pod koniec ubiegłego roku właściciel portu podjął decyzję o budowie, od razu rozpoczęliśmy procedury inwestycyjne – mówi Marek Kowalewski, prezes Portu Handlowego Świnoujście. – Wysłaliśmy zapytania do kontrahentów. Jesteśmy też w trakcie wyboru suwnicy przeładunkowej, doposażamy funkcjonujące dźwigi, kupujemy infrastrukturę dla składowania kontenerów chłodniczych – dodaje. Zachodniopomorskie porty posiadają jeden terminal kontenerowy – na szczecińskim Nabrzeżu Fińskim przeładunki skonteneryzowane obsługuje spółka DB Port Szczecin. Terminal został uruchomiony wiosną zeszłego roku. W obrocie kontenerowym w DB w całym 2012 roku przeładowano łącznie 52 178,5 TEU, mniej o 5,3% niż rok wcześniej. (...) Szczeciński DB Port Szczecin może obsłużyć statki o maksymalnym zanurzeniu nieco ponad 9 m, natomiast terminal PHŚ będzie posiadał lepsze warunki nawigacyjne: będzie usytuowany na Nabrzeżu Hutników, które ma długość 328,7 m i może przyjmować statki o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m. Obecnie terminal obsługuje ładunki masowe suche, głównie węgiel, rudę, kruszywo i drobnicę w eksporcie i imporcie. Zdolności przeładunkowe, jakie będzie posiadać tuż po uruchomieniu oscylować będą na poziomie 30 tys. TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych). – Docelowo chcemy osiągnąć 200 tys. TEU. Dajemy sobie na to około 10 lat – wyjaśnia Marek Kowalewski. Zgodnie z zapewnieniami prezesa PHŚ terminal ruszy najpóźniej w czwartym kwartale.

1 1 1 1

Źródło: