Porty, logistyka

Przygotowując biznesplan, założyliśmy w nim podatki, które teraz proponuje miasto – zapewnia Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń", inwestora budującego terminal naftowy w Gdańsku. Terminal zajmie powierzchnię 28 ha, a władze Gdańska niedawno nałożyły na grunty portowe podatek od gruntów.

W środę, 10 kwietnia, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" podpisało z Zarządem Portu w Gdańsku umowę na dzierżawę gruntów pod nowy terminal naftowy. Umowa, obejmująca 28 hektarów powierzchni na terenie ZMPG, przewiduje 30-letnią dzierżawę gruntów w głębokowodnej części portu pod budowę Bazy Przeładunkowo-Składowej Ropy i Paliw Płynnych PERN. (...) W trakcie, kiedy PERN dopinał ostatnie procedury przy projektowaniu terminalu, władze Gdańska nałożyły na operatorów terminali portowych 2-procentowy podatek od nieruchomości naliczany na podstawie oszacowania jego wartości. Stawka dla gruntów jest niewielka, ale w przypadku zabudowania terenu znacznie wzrasta. Dzierżawcy terenów portowych podnoszą, że decyzja samorządowców spowoduje spadek atrakcyjności inwestycyjnej portu. Terminal kontenerowy DCT odwołał się od decyzji w sprawie podatków. Naczelny Sąd Administracyjny rozpatruje jego pozew. W przypadku PERN podatki początkowo wyniosłyby niewiele, bo ok. 250 tys. zł na rok (według stawek od gruntów ustalonych przez Urząd Miasta na 2013 rok), jednak po oddaniu inwestycji obciążenia fiskalne znacznie wzrosną (nieruchomości istotnie zwiększą wartość gruntów). W ciągu 30 lat użytkowania gruntów będzie to kilkadziesiąt milionów złotych. Decyzja władz Gdańska o nałożeniu nowego podatku może wpłynąć na zainetersowanie potencjalnych inwestorów, zwłaszcza, że w Gdyni takich opłat nie ma. Inwestorzy są jednak dobrej myśli: – Oczywiście będzie nas cieszyło, jeśli stawka podatkowa zmniejszy się. Wzrośnie tym samym rentowność inwestycji – powiedział prezes PERN "Przyjaźń" w poniedziałek w Gdańsku. PERN "Przyjaźń" budowę terminala naftowego w gdańskim porcie rozpocznie najpoźniej w IV kwartale tego roku. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą IDS-Bud.

Komentarze   

+1 No i oczywiście...
chlast podatkami po rozwoju portu, no i później narzekanie na brak zainteresowania nim przez klientów. Obłuda!
12 kwiecień 2013 : 09:59 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: