W sobotę, 12 stycznia 2013 r., wypłynęły ze Świnoujścia na barkopontonie dwa duże urządzenia do wyładunku węgla ze statków, przeznaczone dla holenderskiej elektrowni, zbudowane przez firmę Stalkon z Polic.
Barkoponton z ciężkim ładunkiem holowany jest przez jednostkę Norne (34-metrowy holownik AHTS o mocy napędu głównego ok. 6100 KM i uciągu na palu 83,1 T, w zarządzie armatorskim Seacontractors, a neleżący do Koerts International Towing Service). Zespół holowniczy spodziewany jest w Eemshaven, o ile warunki pogodowe nie przeszkodzą, 16 stycznia. Dzisiaj, 14 stycznia rano, zespół holowniczy z dwoma urządzeniami SUL (ship unloaders) minął Skagen.
Waga każdego z urządzeń przeładunkowych to około 1000 ton, wysokość - 49 m, szerokość - 29,5 m, długość - 80,5 m. Belka wysięgnika znajduje się na wysokości 29 m od podstawy urządzenia, a jej wysięg nad wodę (poza krawędź nabrzeża) wynosi 38 m. Udźwig na linach chwytaka to 26 ton, a pojemność chwytaka 19 m3.
Wielkie dźwigi suwnicowe na portalach jezdnych załadowano na barkę jeszcze przed świętami z nabrzeża byłej Stoczni Szczecińskiej, gdzie odbywał się montaż urządzeń przeładunkowych. Suwnice służące do rozładunku statków czerpakami (grab unloaders), wyposażone w leje zsypowe, przeznaczone są dla elektrowni w holenderskim porcie Eemshaven, ale Stalkon zbudował je dla kontrahenta ze Szwecji.
Szwedzki koncern Sandvik Mining and Construction podpisał w listopadzie ub. roku umowę z przedsiębiorstwem energetycznym RWE Power AG w Holandii na realizację kompletnego systemu nawęglania*. Wartość zamówienia dla Sandvik'a opiewa na około 650 mln SEK i obejmuje kompleksową realizację systemu nawęglania dla budowanej właśnie ekologicznej elektrowni węglowej w holenderskim porcie Eemshaven. Projekt obejmuje dwa chwytakowe urządzania rozładowcze statków (dźwigi - grab unloaders), dwie zwałowarki i trzy portalowe ładowarki zgarniakowe. Wszystkie siedem urządzeń zlecił Stalkonowi do budowy austryjacki oddział firmy Sandvik w Leoben (oddział Materials Handling).
Kontrakt na urządzenia do rozładuku statków, które wypłynęły w sobotę rano ze Szczecina, obejmował wykonawstwo kompletnych urządzeń, tj. produkcję konstrukcji stalowej, montaż konstrukcji w kompletne urządzenie, montaż instalacji elektrycznej, hydraulicznej, centralnego smarowania, pneumatycznej i wodnej, asystę przy testach ruchowych (non-load commisioning), załadunek urządzenia na barkoponton, transport do kei w Eemshaven oraz rozładunek urządzeń na szyny.
Z kolei kontrakt na pozostałych 5 maszyn (dwie zwałowarki i trzy portalowe ładowarki zgarniakowe) również obejmował wykonawstwo kompletnych urządzeń, tj. produkcję konstrukcji stalowej, montaż konstrukcji w kompletne urządzenia (jak wyżej) oraz demontaż w elementy transportowe oraz ponowny montaż urządzeń na terenie Elektrowni RWE. Tym samym Stalkon wykonał wszystkie zlecone przez RWE urządzenia do przeładunków węgla w elektrowni.
Poza wyposażeniem przejezdnym (dźwigami, zwałowarkami i ładowarkami), Sandvik dostarczy wysokowydajny system przenośnikowy z 38 przenośnikami dla węgla, które nadają się również do transportu biomasy. Ze względu na ochronę środowiska, przenośniki zostaną osłonięte z wykorzystaniem nowoczesnego rozwiązania rynny zsypowej.
Elektrownia RWE w Eemshaven będzie nowoczesnym, ekologicznym zakładem energetycznym, przystosowanym do spalania, poza węglem, także biomasy.
Wspomniane dwa chwytakowe urządzenia rozładowcze dla statków, które zainstalowane zostaną na terminalu znajdującym się przy elektrowni w Eemshaven, powstały w Szczecinie jako zmontowane w całości (w przeciwieństwie do montowanych wcześniej podobnych urządzeń dla elektrowni w Hamburgu).
Firma Stalkon z Polic ma już wieloletnie, bogate doświadczenie w budowie i instalacji dużych urządzeń przeładunkowych i transportu wewnętrznego dla portów, energetyki i górnictwa. Urządzenia wyprodukowane przez Stalkon pracują w portach, elektrowniach i kopalniach na całym świecie, m.in. w Australii, Kanadzie, Meksyku, Chile, Mauretanii oraz prawie w każdym państwie europejskim.
W roku 2012 równolegle z realizacją kontraktów dla elektrowni w Eemshaven Stalkon wyprodukował i kompletnie zmontował w gotowe urządzenie rozładunku statków dla Portu w Rotterdamie - terminal EMO (transportowane w dwóch elementach statkiem BigLift) oraz zwałowarkę bębnową dla huty ArcelorMittal we francuskiej Dunkierce. W chwili obecnej Stalkon jest w trakcie realizacji dwóch kontraktów obejmujących wykonawstwo i kompletny montaż urządzeń rozładowczych przeznaczonych dla klientów z Norwegii i Stanów Zjednoczonych.
PBS
Fot., rys.: Stalkon (załadunek i transport), Ian Greenwood (Świnoujście), Sandvik (renderyzacja elektrowni), Koerts (plan holownika Norne).
_____________________
* Termin "nawęglanie" oznacza w energetyce coś innego niż w metalurgii. W energetyce i w innych dziedzinach chodzi o proces dostarczenia węgla lub innego paliwa stałego do palenisk przemysłowych lub parowozów. Układ nawęglania elektrowni obejmuje zestaw urządzeń i instalacji pomocniczych służących do: odbioru węgla ze środków transportu zewnętrznego, mechanizacji składowisk węgla, wstępnego przygotowania węgla (sortowanie, kruszenie, miszanie, uśrednianie) i transportu do zasobników przykotłowych.
Poza tym, moim zdaniem opisywany holownik to AHT. Jednostki tej wielkości i o tym uciągu na palu zajmują się jak najbardziej rozwożeniem kotwic. Pracowałem na czymś podobnym przy obsłudze kablowca bez własnego napędu- i robiło się tam głównie rożwożenie kotwic + holowania pełnomorskie/ oceaniczne.
A tak na marginesie, to widać na zdjęciu, że OTTO WULF sobie nieźle poczyna- holownik "Euros" a asyście.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.