Porty, logistyka

Port Gdańsk zamknął rok 2012 trzecim w swojej historii wynikiem przeładunkowym. - Poziom bliski 27 milion om ton to wielkość, którą możemy wkrótce podwoić - mówi Jerzy Melaniuk – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Plany na rok 2013? Stworzenie dużego terminalu kontenerowego, uruchomienie inwestycji PERN i znalezienie inwestorów na niezagospodarowane tereny portu - w tym m.in. "ożywienie" Terminalu Promowego Westerplatte. W tej ostatnie sprawie prowadzone są rozmowy z sześcioma zainteresowanymi podmiotami, zarówno w obrocie pasażerskim, jak i towarowym.

- Zakładamy szybkie rozwiązanie kwestii rozbudowy terminalu kontenerowego – zapewnia prezes Melaniuk . - Dlatego - podobnie, jak z kierownictwem Portu Północnego omawiamy na bieżąco dynamikę budowy Terminalu Masowego Grupy "Sea-Invest", jesteśmy w bezpośrednim, codziennym kontakcie także z kierownictwem DCT. Mamy zgodę właścicielską na bezprzetargowe przekazanie terenu pod rozwój DCT. Nasi partnerzy stoją przed poważnym zadaniem zorganizowania finasowania rozbudowy terminalu, bo docelowa wielkość przeładunków na poziomie 5 mln TEU jest parametrem, który powinniśmy osiągnąć jak najszybciej. Liczymy, że do 31 stycznia 2013 poruszane kwestie zostaną pozytywnie i ostatecznie wyjaśnione. Jeżeli DCT nie rozbuduje swojego potencjału, to w sposób naturalny zacznie się ograniczać. Rozwój portowego potencjału do obsługi kontenerów w gdańskim porcie jest naszym absolutnym priorytetem.

- Chcemy w ciągu roku sfinalizować (poprzez podpisanie stosownej umowy) projekt wykorzystania wschodniej strony pirsu rudowego. 7 stycznia rozpisaliśmy przetarg, w którym o kolejne 5,5 hektara (do 23,5 ha) zwiększamy powierzchnię oferowanego terenu. Rozszerzamy także funkcję mającego na nim powstać terminalu do obsługi wszystkich ładunków poza paliwami płynnymi i produktami ropopochodnymi.

Priorytetowa obecnie inwestycja PERN "Przyjaźń" SA, nawiązująca wprost do pierwotnej (z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych) koncepcji stworzenia w Gdańsku znaczącej na Bałtyku głębokowodnej bazy przeładunkowo-składowej paliw płynnych, znalazła wreszcie sprzyjające warunki. ZMPG SA, zapewnia rzecznik prasowy Janusz Kasprowicz, sygnująca niedawno wstępne porozumienie z płockim partnerem, zakłada podpisanie umowy dzierżawy 28 hektarów jeszcze w I kwartale 2013. Strony zainteresowane szybką realizacją przedsięwzięcia oczekują już tylko akceptacji korporacyjnych.

- Zasadniczym elementem strategii portu w Gdańsku winno być więc przywrócenie idei Portu Centralnego - kontynuuje prezes Melaniuk. - W oparciu o wysunięty w Zatokę Gdańską cypel Westerplatte, przy wykorzystaniu najnowszych technologii inżynierskich w zakresie budowli hydrotechnicznych, zamierzamy - bez szkody dla krajobrazu i środowiska naturalnego - podjąć się opracowania założeń techniczno-ekonomicznych budowy portu z wszystkimi walorami XXI wieku. Liczymy też, że - dzięki jak najściślejszej współpracy z Urzędem Morskim - zostanie w ten projekt włączona idea budowy tzw. portu schronienia. 

Na zdjęciu pierwszym: aktualny stan zaawansowania budowy Terminalu Masowego Grupy Sea-Invest, fot. Kacper Kowalski/www.portgdansk.pl

Pozostałe ilustracje: Sea-Invest, DCT Gdańsk SA, J M Architekci/www.portgdansk.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter