Porty, logistyka

- Uśrednione opóźnienie szacujemy na 2-4 miesięcy – poinformowało Polskie LNG, spółka odpowiedzialna za budowę terminalu gazowego w Świnoujściu. Jednak jeden z elementów ma już roczne opóźnienie. Rafał Wardziński, prezes spółki jest jednak przekonany, że terminal zostanie oddany do użytku zgodnie z planem, w połowie 2014 roku.

Czytaj więcej: Terminal LNG nawet o rok później?

Spółka jako powód opóźnień wymienia m.in. sytuację na krajowym rynku usług budowlanych. Głównymi czynnikami, które miały, bądź w dalszym ciągu mają wpływ na tempo prowadzonych prac, jest sytuacja finansowa spółki PBG SA oraz spółek należących do tej grupy, m.in. Hydrobudowy Polska SA.

Co więcej, pogarszająca się kondycja całej branży budowlanej spowodowała daleko posuniętą nieufność firm budowlanych w stosunku do wykonawców realizujących duże, infrastrukturalne inwestycje. W efekcie Konsorcjum ma problemy z podpisywaniem nowych umów na realizację prac z podmiotami nie dotkniętymi problemami branży i w pełni kompetentnymi do podjęcia się realizacji prac na tak złożonej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest budowa terminalu LNG.

Jak sobie poradzono?

Generalny wykonawca inwestycji (GRI) rozwiązał w sierpniu br. umowę z Hydrobudową Polska SA i podjął działania zmierzające do wyłonienia nowych podwykonawców, jak również kroki zabezpieczające kontynuację robót i zwiększenie siły roboczej:

- Wielu pracowników postawionej w stan upadłości spółki Hydrobudowa Polska otrzymało od GRI oferty pracy bezpośrednio w jego strukturach, dzięki czemu proces budowy terminalu w zakresie prac zleconych HBP nie został wstrzymany.
- Pod nadzorem PLNG, GRI zainicjował także proces zmierzający do kompensacji ubytku siły spowodowanego upadłością podwykonawcy na newralgicznym odcinku prac budowlanych dotyczących zbiorników kriogenicznych.
- Wdrożono nową organizację pracy (m.in. przedłużenie dnia pracy do 19.00). Wprowadzono także dwuzmianowy system pracy (dla zbrojarzy), a od 19 listopada br. została wprowadzona zmiana nocna (dla prac związanych ze sprężaniem ścian zbiorników).
- Brakujące zasoby realizator inwestycji uzupełnia także poprzez zwiększenie zaangażowania pozostałych podwykonawców oraz podpisywanie umów z nowymi podwykonawcami.

Do najbliższych prac należą prace na zbiornikach LNG, tj. zabetonowanie kopuł zbiorników LNG. Równolegle realizowane będą prace na obiektach kubaturowych oraz w obszarze procesowym. Kontynuowane będzie także układanie rurociągów oraz realizacja estakad, także w obszarze morskim. W zakresie dostaw zaplanowana jest m.in. pierwsza dostawa podzespołów dla regazyfikatorów SCV.

Dariusz Malinowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter