Porty, logistyka

Tunel drogowy pod Martwa Wisłą to część inwestycji łączącej gdańskie lotnisko z portem. Służyć będzie całemu Pomorzu i polskiej gospodarce narodowej. Potrzebny do jego wydrążenia „kret”, przybył w częściach do gdańskiego portu wprost z Rotterdamu 17 października 2012, na pokładzie Deo Volente, holenderskiego drobnicowca. W ładowniach przypłynęło 1300 ton elementów, wśród których najcięższy - silnik maszyny - ważył niemal 230 ton.

Czytaj więcej: Części do "kreta" płyną na Deo Volente

90-metrową Tunnel Boring Machine zbudowała dla Gdańska w niemieckim Allmannsweier fabryka "Herrenknecht AG". Zajęło jej to 9 miesięcy. Teraz TBM dociera do Gdańska w częściach również lądem. Jej elementy, ustawione w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca rozpoczęcia akcji "kreta", czekają obecnie na montaż. Wokół trwają intensywne prace przygotowujące łożysko startowe dla TMB. W lutym 2013 "kret" ma zacząć drążenie najdłuższego tunelu w Polsce i pierwszego tunelu wykonanego w naszym kraju przy użyciu TBM.

35 metrów pod lustrem wody w Martwej Wiśle "kret" pokona 1378 metrów, by przy węźle ul. Marynarki Polskiej ponownie go zdemontowano i przewieziono w rejon Dworca Drzewnego, by zacząć mógł wiercenie drugiej, 12-metrowej średnicy nitki tunelu.

Czytaj więcej: Podwodny kret przypłynie do Gdańska

Jak podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, doskonała dostępność od strony lądu wszędzie w świecie jest orężem konkurencyjności portów.

- Jeśli zważyć, że przez gdański port przechodzą każdego roku ładunki o wartości przekraczającej 100 miliardów złotych (dla porównania: roczny budżet miejskiej kasy Gdańska nie przekracza 3 mld złotych), łatwo zrozumieć "rozległość" znaczenia tego morskiego węzła transportowego – mówi. - Realizacja nowych połączeń kolejowych i drogowych - w tym trasy z tunelem pod Martwą Wisłą - niewątpliwie utrwali pozycję bałtyckiego portu w Gdańsku.

Zgodnie z harmonogramem Gdańskich Inwestycji Komunalnych - pierwsze samochody wjadą z Trasy Słowackiego tunelem w Trasę Sucharskiego pod koniec 2014 roku.

Fot. www.portgdansk.pl 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter