Porty, logistyka

Gdynia Container Terminal SA rozwija się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie, chcąc uzyskać status czołowego terminalu tego typu w regionie Bałtyku. Podejmowane inwestycje stanowią część programu rozwojowego mającego na celu zwiększenie wydajności i zdolności przeładunkowych GCT, przy maksymalnej trosce o środowisko naturalne.

Zakończono właśnie budowę placów składowania kontenerów oraz konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych w ramach projektu inwestycyjnego „Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal S.A. w Gdyni”. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Celem Programu Infrastruktura i Środowisko jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Celem głównym priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku jest zwiększenie udziału przyjaznych środowisku gałęzi transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków, m.in. poprzez zwiększenie konkurencyjności polskich portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego oraz zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków.

Projekt inwestycyjny Gdynia Container Terminal (GCT) został najwyżej oceniony na liście rankingowej wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach konkursu dla działania 7.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, uzyskując 95 proc. maksymalnej liczby punktów. 27 czerwca 2012 r. GCT podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla realizowanego projektu.

Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 188 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 23,3 mln zł. Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje:

a) w zakresie działań budowlanych: rozbiórkę dotychczasowej zabudowy w rejonie nowych placów składowych, budowę placów składowania kontenerów, placów manipulacyjnych w rejonie terminalu kolejowego oraz parkingów – łącznie około 21 tys. m2 powierzchni utwardzonych, a także budowę konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych i ich uzbrojenia – dodanie 192 przyłączy;

b) w zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do manipulacji kontenerów: zakup 1 suwnicy nabrzeżowej typu post-panamax o udźwigu 60 t i wysięgu 50 m, 2 suwnic placowych RTG, 2 ciągników terminalowych oraz 2 naczep podkontenerowych.

Wartym podkreślenia jest fakt, że w trosce o środowisko naturalne Gdynia Container Terminal – jako pierwszy terminal w Polsce – dokona zakupu elektrycznych suwnic placowych – eRTG. Docelowo planuje się również elektryfikację obecnie eksploatowanych suwnic placowych oraz przystosowanie całości placów kontenerowych pod eRTG.

Zakończenie II etapu budowy terminalu kontenerowego zwiększy zdolność przeładunkową Gdynia Container Terminal SA do ponad 400 tys. TEU rocznie.

Gdynia Container Terminal SA rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Obroty GCT zwiększały się systematycznie – z 56 tys. TEU w pierwszym roku działalności, do 246 tys. TEU w 2011 r. Gdynia Container Terminal SA współpracuje z 26 armatorami oceanicznymi i bliskiego zasięgu oraz z ponad 300 firmami spedycyjno-logistycznymi.

Zarząd GCT pracuje nad projektem dalszego zwiększania zdolności przeładunkowej terminalu, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku. Projekt ten przewiduje etapowe zwiększanie zdolności przeładunkowej terminalu do 1 mln TEU rocznie oraz budowę głębokowodnego nabrzeża do obsługi statków kontenerowych o pojemności ponad 10 000 TEU.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9582 4.0382
EUR 4.2696 4.3558
CHF 4.3743 4.4627
GBP 4.9808 5.0814

Newsletter