Porty, logistyka

Deepwater Container Terminal w Gdańsku, choć już posiada ogromne moce przeładunkowe, sukcesywnie zwiększa swój potencjał. Komisja Europejska wybrała do wsparcia projekt rozbudowy terminalu zgłoszony przez DCT.

Został on wybrany jako jeden z 74 projektów infrastrukturalnych, które otrzymają prawie 200 mln euro dofinansowania unijnego z programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Gdański projekt uzyskał 1,776 mln euro dofinansowania, które pozwoli na rozbudowę terminalu w celu zwiększenia jego przepustowości. Obecnie DCT jest największym terminalem w Polsce, posiadając 50 proc. udziałów w rynku przeładunków kontenerów.

- To już czwarty polski projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie z funduszu TEN-T. Cieszę się, że coraz więcej polskich projektów uzyskuje pozytywną opinię Komisji Europejskie i że z sukcesem sięgamy po środki europejskie - powiedział Jan Kozłowski, poseł do Parlamentu Europejskiego.

To nie jedyne wsparcie unijne, jakie terminal pozyska. W tym tygodniu DCT podpisał umowę o dofinansowanie projektu "Budowa Terminalu Etap 2: rozbudowa bocznicy, zakup sprzętu - DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej". Projekt brał udział w konkursie w ramach działania 7.4 Programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość zakładanych inwestycji wynosi 177 mln zł. Unijne wsparcie to 50 mln zł. Ich realizacja zwiększy konkurencyjność terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim.

Program inwestycji obejmuje rozbudowę bocznicy kolejowej oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie - istniejące i projektowane - tory. W ten sposób kompleksowo przygotowana zostanie pełna infrastruktura dla suwnicy bramowej RMG.

Przebudowana będzie także nawierzchnia placu składowego, o łącznej powierzchni 88,4 tys. metrów kw. Zakupiony zostanie specjalistyczny sprzęt, który umożliwi ponadtrzykrotne zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu, co wydatnie wzmocni jego pozycję rynkową, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności spółki i roli Gdańska jako posiadającego najważniejszy w Europie Środkowo-Wschodniej głębokowodny terminal kontenerowy w akwenie Morza Bałtyckiego. Zakupione zostaną m.in. suwnice nabrzeżowe STS, samojezdne suwnice placowe RTG, ciągniki terminalowe, nowy system operacyjny terminalu.

W ubiegłym roku DCT przeładował 650 tys. kontenerów. Obecnie jego zdolności przeładunkowe wynoszą 750 tys. kontenerów 20-stopowych (TEU) rocznie. W planach jest budowa drugiego terminalu, który ma zostać ukończony do 2015 roku. Po zakończeniu inwestycji, wartej około 280 mln euro, zdolności przeładunkowe wzrosną do 2,5 mln TEU. Głównym obsługiwanym przez DCT połączeniem jest serwis AE10 armatora Maersk, łączący porty Azji i Europy.

Jacek Klein

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter