Porty, logistyka

Oczywiście, wyrażamy chęć współpracy z portem Zhuhai (ChRL), jak również gotowość do przyjmowania kontenerowców, jednak połączenie musi być realizowane przez któregoś z armatorów, a do tej pory żaden z nich nie zwrócił się do nas w tej sprawie - tak Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Gdyni wyjaśnia informacje prasowe, że wkrótce zostanie uruchomione połączenie między Gdynią a chińskim Zhuhai.

Największe nadzieje pokładano w projekcie sześciu chińskich armatorów, skupionych w grupie G6, którzy zakładali uruchomienie tzw. pętli nr 3 (Azja – Bałtyk), z zawinięciem do portu w Gdyni. Analizy trwały kilka miesięcy, BCT przedstawił swoje obecne parametry (możliwość przyjmowania jednostek o długości do 300 m, zanurzeniu 12,7 m oraz pojemności 8 tys. TEU) oraz planowane inwestycje własne i Zarządu Portu Gdynia.

- Niestety, w ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy oficjalną odpowiedź G6, że zawiesiło projekt pętli nr 3 - informuje prezes Szymborski. - Wyjaśnienia przyjęliśmy ze zrozumieniem.

Armatorzy jako powód podali spadające przewozy na kierunku Azja-Europa i jednocześnie gwałtownie zwiększająca się liczbę wielkich kontenerowców (15-16 tys. TEU - autor) oddawanych do eksploatacji przez poszczególne spółki G6. Zmusiło to ich do ograniczenia pojemności floty i dopasowania się do zapotrzebowania na przewozy. Tym samych zawieszono połączenia oparte na najmniejszych statkach, które pływały w pętli nr 3.

- Zgodnie z komunikatem armatorów chińskich, Polska nadal pozostaje atrakcyjnym rynkiem i możemy spodziewać się powrotu do tego projektu w niedalekiej przyszłości - mówi Krzysztof Szymborski. - Zarówno Zarząd Portu jak i BCT będą kontynuowały projekty rozwojowe, czyli budowę dużej obrotnicy dla statków, pogłębienie kanałów portowych i sprowadzenie odpowiedniej wielkości suwnic nabrzeżowych. Zawinięcia trzynastotysięczników i większych statków do Gdyni to tylko kwestia czasu.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter