Prawie 170 mln złotych może trafić do operatorów terminali kontenerowych, centrów logistycznych oraz zarządców portów morskich i właścicieli firm transportowych. Środki te pochodzą z funduszy unijnych z działania 7.4 "Rozwój transportu intermodalnego" PO Infrastruktura i Środowisko.
Potencjalni beneficjenci mogą składać do 17 grudnia tego roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wnioski o dofinansowanie, w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ocenie ekspertów Deloitte, program ten to doskonała okazja do sfinansowania przedsięwzięć służących rozbudowie infrastruktury transportowej, jak również modernizacji systemów transportowych oraz taboru dla terminali, centrów logistycznych czy portów.
Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy realizujący lub zamierzający wykonywać transport intermodalny (zwany też kombinowanym), w tym operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, a także zarządy portów morskich.
- Dostępne środki z funduszy unijnych skierowane zostaną na potrzeby największych graczy na rynku, ponieważ próg minimalnej wielkości przedsięwzięcia to 20 mln zł - zauważa Ewa Rutczyńska-Jamróz, menedżer w zespole R&D and Government Incentives Deloitte.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania od 30 do 50 proc. kosztów kwalifikowanych w zależności od rodzaju projektu. Na wyższy poziom dofinansowania liczyć mogą projekty dotyczące budowy lub rozbudowy infrastruktury i urządzeń systemów instalacji, natomiast projekty zakupu systemów oraz urządzeń, będą mogły liczyć na dofinansowanie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zdaniem ekspertów Deloitte, można spodziewać się większej aktywności przedsiębiorców w ogłoszonym właśnie konkursie. Zainteresowanie będzie tym większe, że poszukiwanie alternatywnych środków transportu staje się jednym z ważniejszych priorytetów firm transportowych, czy logistycznych, zaś środki na wsparcie tego typu przedsięwzięć są bardzo ograniczone.
- Jest to druga edycja konkursu, mającego na celu rozpropagowanie transportu intermodalnego jako alternatywy dla tradycyjnych, mniej ekologicznych środków transportu, a co jest jednym z kluczowych elementów Strategii Europa 2020. - zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, partner Deloitte, lider zespołu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej. - Poprzednia edycja konkursu, z 2010 r., miała być jedyna, a druga tura z pewnością zmobilizuje branżę.
W 2010 roku z POIŚ przeznaczono na transport intermodalny ponad 400 mln zł. Wśród dofinansowanych projektów znalazły się zarówno terminale morskie w największych portach, jak i stanowiące ważne ośrodki przeładunkowe terminale lądowe, takie jak Kutno, Sławków czy Małaszewicze. Mniejsze środki w tej edycji konkursu oznaczają, że szykuje się też większa konkurencja w ich pozyskaniu.
Piotr Stefaniak
