Porty, logistyka

22 czerwca w porcie w Gdyni rozpoczęto demontaż suwnicy STS5, uszkodzonej 17 maja b.r. w wyniku uderzenia promu Stena Spirit w nabrzeże BCT. Zakończenie prac planowane jest na 16 lipca 2012.

Wykonawcę, firmę PPHU HERA Gdańsk wybrano w przetargu. Przy realizacji demontażu ściśle współpracuje ona z inżynierami firmy Konecranes, producenta suwnicy. Rozpoczęcie demontażu było możliwe po zakończeniu prac instytucji badających przyczyny wypadku: prokuratury, Państwowej Inspekcji Pracy, Izby Morskiej; zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji oraz opracowaniu technologii prac demontażowych.

- Prace rozpoczną się po wprowadzeniu na teren terminalu odpowiedniego sprzętu - mówi Kazimierz Giczkowski, dyrektor techniczny BCT. - Specjalne żurawie odciążą suwnicę nr 4, na której opierają się elementy zawalonej suwnicy nr 5. Następnie stojąca suwnica zostanie przesunięta, a specjaliści będą mogli przystąpić do cięcia złomu. Ostatnim elementem prac będzie wywiezienie pociętych części na złom. W trakcie prac oceniony zostanie również stopień uszkodzenia drugiej suwnicy, która także ucierpiała na skutek uderzenia promu w nabrzeże. Dopiero po oględzinach dokonana zostanie ocena szkód i podjęta decyzja o sposobie jej naprawy. Usuwanie suwnicy odbywać się będzie podczas normalnej pracy terminalu, w związku z tym bezpieczeństwo jest tu sprawą priorytetową.

Do kolizji spowodowanej przez prom Stena Spirit doszło 17 maja 2012 roku (czytaj także: Upadła Suwnica w BCT – co dalej). W wyniku uderzenia promu jedna suwnica zawaliła się, a druga została uszkodzona. Przyczyny wypadku są ciągle badane, terminal jednak funkcjonuje normalnie, a klienci obsługiwani są zgodnie z planem.

- W wypadku poszkodowani zostali trzej pracownicy BCT, którzy powoli wracają do zdrowia i normalnej aktywności - zapewnia Dagmara Łuczka z BCT.

Obecnie przeładunki nabrzeżowe prowadzone są za pomocą czterech suwnic nabrzeżowych oraz samobieżnego dźwigu Liebherr o udźwigu 100 ton.

26 czerwca do terminalu w Gdyni przypłynie z Rijeki w Chorwacji drugi siostrzany żuraw, który został wypożyczony z terminalu należącego również do grupy ICTSI. Tym samym do czasu naprawy uszkodzonej suwnicy zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie 700 000 TEU.

Fot. Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter