Porty, logistyka
W tym roku porty morskie nie będą miały swoich stoisk na BALTEXPO. Targom będą jednak towarzyszyć duże konferencje poświęcone portom i żegludze.

Na Międzynarodowych Targach Morskich BALTEXPO 2011 w Gdańsku porty morskie nie będą miały swoich stoisk, jak podczas poprzednich edycji imprezy. Nie oznacza to jednak, że tematyka portowa będzie pominięta. Wręcz przeciwnie -portom i żegludze poświęcone zostaną specjalne konferencje. Porty morskie należą do newralgicznych i złożonych węzłów transportowych, a ich działalność jest zintegrowana z krajową i międzynarodową siecią dróg lądowych i linii kolejowych oraz wodnych szlaków śródlądowych. Pełnią one funkcje rejonów przeładunkowo-składowych, a także logistyczno-dystrybucyjne i przemysłowe. Porty stymulują rozwój miast i regionów nadmorskich, stanowiąc wyodrębnione obszary lądowo-wodne, na styku lądu i morza. Ich pracownicy mają specjalistyczne kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Ochrona miejsc pracy i zwiększanie zatrudnienia w portach jest istotne, bo jedno miejsce pracy w porcie daje zajęcie dziewięciu osobom pracującym poza obszarem portowym.

Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, poinformował, że port uczestniczy w międzynarodowych targach o tematyce portowej i transportowej w różnych krajach, ale taką imprezą nie jest Baltexpo. Natomiast zarząd portu jest partnerem Konferencji II "Przyszłość infrastruktury portów morskich w Polsce". Dlatego też będzie w niej brał udział Ryszard Strzyżewicz, prezes ZMPGSA.

W konferencjach portowych, które się odbędą w czasie targów Baltexpo 2011, ma uczestniczyć również Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Konferencja II obejmie problemy takie jak inwestycje infrastrukturalne w portach morskich, strategia rozwoju portów morskich do lat 2020/2030 oraz transport, logistykę, spedycję w portach i wewnątrz kraju, w powiązaniu z rozwojem transportu intermodalnego,portów i powiązanych z nimi usług logistycznych - powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. W ostatnich latach przekonaliśmy się o korzyściach, jakie przynosi inwestowanie w porty morskie w Gdańsku i Gdyni, co umożliwiają nam dotacje z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W 2010 roku przeładunkiwportach wzrosły o 111 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a zwłaszcza towarów w kontenerach. Wielki terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA staje się największy nad Bałtykiem. Inwestycje realizowane w portach, poprawiające dostęp do nich od strony lądu i morza, zwiększają także ich konkurencyjność w stosunku do innych zagranicznych portów nadbałtyckich.

Marszałek Struk przypomniał, że obecnie trwa kontynuacja modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, w którym odbudowywany jest falochron Wschodni, i budowa Trasy Sucharskiego. Przygotowywane są kolejne duże inwestycje, takie jak budowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie, linii kolejowej z dwutorowym mostem nad Martwą Wisłą, mającej kosztować 400 min zł, i Pomorskiego Centrum Logistycznego, na obszarze 180 hektarów, na zapleczu prawobrzeżnego portu gdańskiego. Na te ostatnie inwestycje oczekuje zwłaszcza terminal DCT Gdańsk SA. W Gdyni pogłębiane są kanały portowe i remontowane nabrzeża. Wszystkie zaplanowane inwestycje portowe, logistyczne i drogowe muszą być wykonane oraz rozliczone do połowy 2015 roku.

Problematyką portową będą się także zajmować uczestnicy Konferencji IV "Bezpieczeństwo portów i żeglugi na Morzu Bałtyckim". Sesja I tej konferencji zostanie poświęcona ochronie żeglugi i portów, zagrożeniom i wyzwaniom, a sesja II - nowoczesnym technologiom dla bezpieczeństwa obszarów morskich.

- Ministerstwo Infrastruktury, któremu podlega nasz urząd, nie zajmuje się problematyką gospodarczą - stwierdził Andrzej Cieślak, główny specjalista z Urzędu Morskiego w Gdyni. - Ale zarówno resort infrastruktury, jak i administracja morską są zainteresowane działalnością portów. Chodzi tu o bezpieczeństwo żeglugi oraz o ochronę środowiska morskiego i strefy przybrzeżnej. Pojęcie gospodarki poszerza się, bowiem w przypadku portów są one dzisiaj nie tylko rejonami obsługi ładunków przywożonych i wywożonych statkami, ale też centrami logistyczno-dystrybucyjnymi. Zadaniem administracji morskiej jest nie tylko dbanie o szeroko pojęte bezpieczeństwo na obszarach portowych i morskich, lecz również zarządzanie nimi i wspieranie inicjatyw gospodarczych, choćby takich jak budowa elektrowni wiatrowych na morzu.

Jacek Sieński{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter