Porty, logistyka
W dniach 26-27.10.2010 delegacja naszej firmy przebywała na wyjeździe studyjnym w porcie w Hamburgu.

Celem wyjazdu było bliższe poznanie działalności największego portu morskiego w Niemczech oraz jednego z największych portów kontenerowych w Europie.

Gospodarze szczegółowo przedstawili realizowany w Hamburgu model zarządzania terenami portowymi, sposoby realizacji i finansowania inwestycji oraz plany rozwojowe na najbliższą przyszłość.

Port w Hamburgu podobnie jak port w Szczecinie położony jest w mieście. Taka sytuacja ma niebagatelny wpływ na możliwości rozwojowe. Port będąc praktycznie częścią, miasta musi planować swoją przyszłość tak, by nie kolidowała ona z rozwojem aglomeracji.
Podczas rejsu statkiem po porcie można było zauważyć jak stara część portu łączy się z jego nowocześniejszą częścią.

Obecnie coraz częściej obserwujemy zjawisko dyslokacji działalności portowej i stopniowe jej przenoszenie na nowe tereny. W Szczecinie na starych terenach portowych na Łasztowni czy Starówce coraz śmielej planuje się funkcje miejskie. To zjawisko występujące w wielu miastach portowych w Europie, gdzie w miejscu dawnych terenów portowych powstaje przestrzeń miejska, a inwestycje portowe realizowane są na terenach przemysłowych, gdzie inwestorzy mają praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju.

Podczas wizyty przedstawiciele ZMPSiŚ obejrzeli znajdujący się w Hamburgu najnowocześniejszy na świecie terminal kontenerowy zarządzany przez Hamburger Hafen und Logistyk AG (HHLA). W 2008 roku obroty terminalu wyniosły 7,3 mln TEU w najbliższym czasie operator planuje osiągnięcie poziomu 12 mln TEU.

Port w Hamburgu ma doskonałe położenie3 pomiędzy Morzem Bałtyckim a Morzem Północnym. Dostęp do Morza Północnego umożliwia rzeka Elba ( dystans 115 km od portu w Hamburgu do otwartego morza) zaś kanał Łaba-Lubeka zapewnia śródlądowe połączenie Hamburga z Morzem Bałtyckim.

Port w Hamburgu zajmuje powierzchnie 7, 250 ha z czego 4, 331 ha przypada na część lądową. Hamburski port współpracuje z innymi portami położonymi nad Elbą ( Cuxhaven, Brunsbuttel, Gluckstadt) oraz z portami bałtyckimi (Lubeka, Kiel).

Zarząd Portu Hamburg (Hamburg Port Authority – HPA) powstał w roku 2005 z połączenia wielu organizacji portowych. W ten sposób stworzono jeden podmiot odpowiedzialny za planowanie, rozwój, sprawy nawigacyjne, bezpieczeństwo i zarządzanie infrastrukturą portową. Bardzo ważnym zadaniem HPA jest również określanie transparentnych zasad dotyczących opłat portowych i wydatkowania środków na inwestycje. Do roku 2015 zarząd portu w Hamburgu zamierza zainwestować w infrastrukturę portową 2,9 mld euro.


Wojciech Sobecki
rzecznik prasowy{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter