Wydobycie z norweskiego złoża Skarv to nasz największy projekt za granicą - mówi Cyryl Federowicz, dyrektor finansowy PGNiG Norway.
Czy Norwegia to obecnie najważniejszy kraj w działalności poszukiwawczej PGNiG za granicą?
Na norweskim szelfie kontynentalnym działamy od ponad trzech lat. W 2007 r. podpisaliśmy umowę zakupu udziałów w złożu Skarv, które właśnie przygotowujemy do produkcji. To największy projekt inwestycyjny realizowany przez PGNiG i największy projekt realizowany w Norwegii.
Czym projekt Skarv różni się od dotychczasowych zagranicznych inwestycji PGNiG?
To pierwszy w historii firmy projekt, w którym planujemy wydobycie z dna morza. Realizowany w trudnych warunkach Morza Norweskiego, które na tym obszarze ma ponad 300 metrów głębokości. Ropa i gaz zalegają natomiast na głębokości ponad 3000 metrów od powierzchni dna. Aby taki projekt był opłacalny, konieczne jest znalezienie dużego złoża. W przypadku samego projektu Skarv planowane wydobycie to około 430 mln baryłek ropy i gazu, z czego na PGNiG przypada około 12 proc., czyli 52 mln baryłek. Dla porównania, udokumentowane zasoby PGNiG we wszystkich złożach w Polsce to niespełna 800 mln baryłek ropy i gazu.
Złoże Skarv oddalone jest o 300 km od brzegu. W jaki sposób zorganizujecie wydobycie?
Planujemy wykonanie 17 odwiertów produkcyjnych oraz konstrukcję unikalnej platformy wydobywczej. W fazie produkcji ropa i gaz z dna morza będą trafiały na platformę FPSO (Floating Production Storage Off-Loading). Następnie ropa zostanie przeładowana na tankowce, a gaz trafi poprzez sieć przesyłową do Europy. Od strony technicznej projekt Skarv jest przedsięwzięciem niezwykle skomplikowanym, dlatego przez cały czas korzystamy z doświadczeń naszych partnerów, firm BP, Statoil oraz EON Ruhrgas.
Na czym polega wyjątkowość platformy wydobywczej w złożu Skarv?
Po pierwsze, będzie to największa tego typu platforma na świecie. Jej wymiary wynoszą 292 metry długości i 51 metrów szerokości. Dla zobrazowania tej skali mogę powiedzieć, że na pokład platformy moglibyśmy zmieścić prawie trzy normalne boiska piłkarskie. Z zewnątrz platforma Skarv FPSO wygląda jak duży statek z wieloma instalacjami technicznymi na pokładzie. Po drugie, platforma Skarv FPSO będzie przystosowana do pracy w trudnych warunkach pogodowych. Oznacza to, że zainstalowana na pełnym morzu platforma będzie w stanie obracać się wokół własnej osi. Dzięki temu będziemy w stanie zapewnić ciągłą i bezpieczną produkcję ze złoża niezależnie od warunków pogodowych.
Jaki jest stopień zaawansowania prac? Na kiedy planujecie pierwsze wydobycie?
Wydobycie powinno rozpocząć się w drugiej połowie 2011 r. Co ważne, projekt realizowany jest zgodnie z pierwotnym harmonogramem, a jego stan zaawansowania wynosi około 85 proc. Możemy zatem powiedzieć, że większość prac została już wykonana. Na przykład platforma wiertnicza FPSO jest praktycznie gotowa do opuszczenia stoczni w Korei. Jej transport do Norwegii planujemy na koniec 2010 r. Równocześnie prowadzimy końcowe prace na dnie Morza Norweskiego, polegające na ułożeniu podmorskich płyt fundamentowych i sieci gazociągów transportujących gaz z dna morza na platfromę i dalej do istniejącej infrastruktury przesyłowej. Mamy też bardzo dobre wyniki, jeśli chodzi o tempo wiercenia. Wcześniej był to jeden z głównych czynników ryzyka.
Czyli wszystko przebiega zgodnie z planem. A jak wygląda budżet projektu?
Dotychczas PGNiG Norway wydało na projekt Skarv około 660 mln USD. Na tę kwotę składa się: 360 mln USD na zakup udziałów w złożu oraz 300 mln USD na inwestycje w projekt w latach 2007-09. Dla jego ukończenia konieczne jest zainwestowanie około 300 mln USD w latach 2010-13. Środki te zostaną pozyskane w całości z nowego kredytu bankowego, który pozyskaliśmy w sierpniu 2010 r. Reasumując, łączne nakłady na projekt Skarv wyniosą 960 mln USD - dokładnie tyle, ile pierwotnie planowano.
Nowy kredyt bankowy pozyskaliście w oparciu o zasoby ropy i gazu w złożu...
Po raz pierwszy na polskim rynku kapitałowym pozyskaliśmy finansowanie w oparciu o formułę Reserved Based Loan, chodzi o kredyt bazujący na posiadanych rezerwach. W tym wypadku podstawowym zabezpieczeniem dla kredytodawców jest konkretne złoże ropy i gazu. Wysokość możliwych do pozyskania przez nas środków opiera się na wartości złoża Skarv. W ostatnich miesiącach banki dokonały szczegółowej oceny projektu Skarv i spółki PGNiG Norway. Weryfikowały wielkość rezerw i planów wydobycia. Projekt Skarv uzyskał bardzo dobrą ocenę od zespołów technicznych pracujących w bankach, która umożliwiła wynegocjowanie atrakcyjnych warunków kredytu.
Jakie korzyści przyniesie PGNiG pozyskanie nowego kredytu?
Nowy kredyt zapewni nam z jednej strony środki niezbędne do ukończenia projektu Skarv. Z drugiej strony - jest zabezpieczony na złożu Skarv i dzięki temu będzie miał niewielki wpływ na zdolność pozyskania finansowania przez PGNiG w Polsce. Innymi słowy, formuła Reserved Based Loan umożliwi bardziej elastyczne planowanie działalności poszukiwawczej i wydobywczej w innych rejonach świata. Warto również dodać, że kredyt zapewni także Grupie PGNiG dodatkowe oszczędności.
Skoro mówimy o kosztach, warto zapytać, jakie korzyści ekonomiczne przyniesie docelowo norweska spółka?
Jak wspomniałem, w drugiej połowie 2011 r. planujemy rozpoczęcie produkcji ze złoża Skarv. Rok póżniej będziemy wydobywać około 0,5 mln ton ropy naftowej i 0,4 mld m sześc. gazu. Dzięki temu osiągniemy w Norwegii przychody w wysokości ponad 300 mln USD przy stosunkowo niewielkich kosztach własnych.
To korzyści ze złoża Skarv. A jeśli chodzi o inne wasze projekty?
PGNiG Norway ma dziewięć koncesji na norweskim szelfie. Na pięciu z nich prowadzimy poszukiwawnia. To najbardziej ryzykowna i najbardziej dochodowa część przemysłu naftowego. Swoje plany na Morzu Norweskim koncentrujemy w pobliżu złoża Skarv. Staramy się angażować w projekty z doświadczonymi i stabilnymi firmami. Na koncesjach współpracujemy między innymi z takimi koncernami jak: Statoil, BP, Shell, GdF i EON Ruhrgas.
Kiedy możemy spodziewać się rezultatów poszukiwań?
Mamy pierwszy sukces w poszukiwaniu złóż. Wspólnie z partnerami w projekcie Skarv odkryliśmy złoże Snadd North, którego zasoby są szacowane są na 9 do 16 miliardów m sześc. gazu. Produkcja z tego złoża rozpocznie się już w 2011 r. i będzie prowadzona przy wykorzystaniu platformy Skarv. {jathumbnail off}
Porty, logistyka
Trwa odliczanie
28 września 2010 |
Źródło:
