Działalność inwestycyjna, realizowana w oparciu o „Strategię Rozwoju Portu Gdynia do roku 2015” stanowi o rzeczywistej „sile przyciągania” kontrahentów i inwestorów do tego najmłodszego polskiego portu. Zarząd Portu w Gdyni zaprasza kontrahentów do powstających w obszarze portowym nowoczesnych powierzchni magazynowych.
W roku ubiegłym niesłabnące tempo inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oparło się odczuwalnym również na polskim wybrzeżu skutkom światowego kryzysu gospodarczego. Statystyki ostatnich miesięcy wskazują jednak na lekkie ożywienie koniunktury w polskich portach - w I półroczu br. przeładunki w Porcie Gdynia wzrosły w stosunku do obrotów roku ubiegłego 12,9 % . Można zatem założyć, że w roku 2010 łączne przeładunki w Gdyni wzrosną w stosunku do roku ubiegłego o 10-15%. Efektywnemu wykorzystaniu symptomów ożywienia sprzyjać będzie niewątpliwie otwieranie nowych możliwości biznesowych. Podstawową i statutową troską Zarządu Portu był i pozostaje stan infrastruktury portowej, w której utrzymanie oraz rozwój ZMPG-a S.A. od wielu lat inwestuje niebagatelne kwoty pieniędzy - i to w zdecydowanej większości ze środków własnych. Istotnym wsparciem dla działalności inwestycyjnej stały się również środki z funduszy unijnych. Pozyskanie środków z Funduszu Spójności na realizowane projekty infrastrukturalne pozwala przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób środki własne ZMPG-a S.A. na przedsięwzięcia, które do takiego dofinansowania nie będą aspirowały. Wśród tego typu inwestycji najważniejsze miejsce zajmują nowe obiekty magazynowe. Biorąc pod uwagę, iż znaczącą część przychodów ZMPG-a S.A. ze sprzedaży usług stanowią przychody z usług najmu (prawie 48% - wg. danych za I połowę 2010 r.) Zarząd Portu podjął decyzję o znaczących nakładach na tworzenie nowoczesnych przestrzeni magazynowych wysokiego składowania.
Obecnie realizowaną - a rozpoczętą w roku ubiegłym inwestycją w zakresie powierzchni magazynowych jest budowa magazynu wysokiego składowania na zapleczu obydwu gdyńskich terminali kontenerowych (przy ulicy Kontenerowej 69 w Gdyni). Zgodnie z planem zakończenie realizacji tej inwestycji i przekazanie magazynu do użytkowania nastąpi w listopadzie br.
Będący w końcowej fazie budowy oraz wyposażania w instalacje wewnętrzne i zewnętrzne magazyn przeznaczony będzie do składowania towarów drobnicowych, wysoko przetworzonych w opakowaniach, z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych. Użytkownicy prowadzić będą w nim działalność w zakresie usług logistycznych związanych z magazynowaniem, przyjęciem, składowaniem, kompletacją i wydawaniem towarów. Magazyn dedykowany jest dla dwóch użytkowników z możliwością obsługi po 5 stanowisk przeładunkowych dla każdego użytkownika oraz z możliwością wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. Magazyn będzie obsługiwał ok. 40 samochodów ciężarowych na dobę. Obiekt posiada bardzo dobre połączenie komunikacyjne drogowe z ulicą Kontenerową.
Magazyn przedzielony jest na dwie komory ścianą oddzielenia pożarowego o grubości 24 cm. Ten nowoczesny obiekt usytuowany będzie w niedalekim sąsiedztwie planowanej inwestycji firmy Rolls-Royce Marine Poland Sp. z o.o., tj. obiektu serwisowo-remontowego, dedykowanego serwisowaniu okrętowych układów napędowych. Obiekt ten wybudowany zostanie na będącej przedmiotem dzierżawy od ZMPG-a S.A. działce o powierzchni ponad 6,7 tys. m2 przy ul. Kontenerowej. Jego otwarcie przewidywane jest na rok przyszły.
Wyposażany obecnie magazyn wysokiego składowania nie wyczerpuje planów Zarządu Portu w kierunku wzbogacania oferty najmu o kolejne powierzchnie magazynowe. Na lata 2012-2013 zaplanowano budowę kolejnego magazynu wysokiego składowania przeznaczonego do składowania towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach. Tym razem obiekt powstanie na terenie Portu zachodniego w Gdyni przy ulicy Wiśniewskiego 27. Użytkownicy prowadzić będą mogli w nim działalność w zakresie usług logistycznych związanych z magazynowaniem, przyjęciem, składowaniem, kompletacją i wydawaniem towarów. Magazyn przeznaczony będzie dla kilku użytkowników z możliwością obsługi od 3 do 9 stanowisk przeładunkowych dla każdego użytkownika. Będzie również możliwość wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. W zależności od ilości użytkowników w obiekcie, magazyn będzie mógł obsługiwać nawet ok. 200 samochodów ciężarowych na dobę. Obiekt będzie posiadał drogowe połączenia komunikacyjne z ulicą Kontenerową.
Magazyny wykonane zostaną z konstrukcji stalowej lub żelbetowej. Obecnie realizowane są prace przygotowawcze związane z uruchomieniem procedury wyboru wykonawcy prac projektowych inwestycji. Zakończenie realizacji I etapu inwestycji wraz z oddaniem ok. 50% powierzchni użytkowej obiektu do eksploatacji zaplanowano na połowę grudnia 2012 roku. Zakończenie całego zadania inwestycyjnego i przekazanie do użytkowania nastąpić ma dziewięć miesięcy później. {jathumbnail off}
Porty, logistyka
Nowoczesne powierzchnie magazynowe w Porcie Gdynia
03 sierpnia 2010 |
Źródło:
