
W porcie gdańskim rozładowano pierwszy statek z surowym cukrem trzcinowym z Afryki
(© Grzegorz Mierkiewicz / ZMPG SA)
- Pierwszym statkiem załadowanym przy wykorzystaniu nowych ciągów był masowiec, który zabrał ponad 27 tysięcy ton zbóż do Egiptu - mówi Karol Bowżyk, członek zarządu ds. eksploatacji spółki Port Gdański Eksploatacja. - Natomiast wyładunek masowca African Zebra zapoczątkował przeładunki cukru przeznaczonego dla Pfeifer & Langen Polska, niemieckiego holdingu cukrowego, posiadającego w naszym kraju cztery cukrownie. Towar został szybko i sprawnie załadowany na wagony, które podstawiła spółka PKP Cargo. Spodziewamy się obsługiwania statków z surowcem cukrowniczym raz na trzy tygodnie, do września.
Jesienią zacznie się kampania cukrownicza i wtedy cukrownie zaczną wytwarzać swoje produkty z buraków cukrowych.
Nowe ciągi przeładunkowe są wspólną inwestycją Pfeifer & Langen Polska SA i spółki PGE. Składają się one z dwóch lejów zasypowych i taśmociągów z osłonami. Taśmociągi transportują cukier bezpośrednio na wagony albo do magazynów portowych, dostosowanych do przechowywania towarów spożywczych.
Surowy cukier, wyładowywany w Gdańsku, jest przeznaczony dla cukrowni w Glinojecku. Ma ona nowe instalacje do jego rafinowania, o rocznej zdolności produkcyjnej 180 tys. ton.
Unia Europejska zezwoliła w tym roku na sprowadzanie na jej obszar bez cła 5 mln ton cukru trzcinowego z państw najsłabiej rozwiniętych gospodarczo.
Jacek Sieński{jathumbnail off}
