Porty, logistyka
Coraz więcej gmin widzi korzyści w przejmowaniu portów. Po Darłowie, Mrzeżynie, Kołobrzegu teraz Dziwnów zabiega o skomunalizowanie portowych gruntów. Jeśli się uda, powstanie tu 400-metrowe nabrzeże, przy którym będą mogły cumować jachty. Lokalizacja jest wprost idealna, bo Dziwnów to jedyny port w Zachodniopomorskiem łączący Bałtyk z wodami śródlądowymi.

Port
Fot. A. BAKAJ

Wybrzeże w Zachodniopomorskiem to m.in. cztery duże porty morskie, 10 małych i 13 przystani rybackich. Do gmin, które zadbały o swój udział w terenach portowych należy między innymi Darłowo. Miejska spółka jest właścicielem 24 proc. powierzchni portu.

Uważam, że komunalizacja portów w tych gminach, które jeszcze dotychczas o to nie zadbały, byłaby dla nich bardzo korzystna. Skomunalizowany port rozwija się dynamicznie. Fundusze pozyskiwane z opłat portowych pozwalają na rozbudowę infrastruktury. Pewnie dlatego nasz port cieszy się coraz większym zainteresowaniem żeglarzy – mówi Małgorzata Tepurska, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Darłowo.

Zarząd Portu Morskiego Mrzeżyno – jednostka budżetowa Urzędu Miejskiego w Trzebiatowie – funkcjonuje od dwóch lat. W stosunkowo niewielkim porcie jest właścicielem wszystkich gruntów i nabrzeży. Wyjątek stanowią portowe falochrony, które wciąż jeszcze należą do Urzędu Morskiego.

Dwa lata temu przejęliśmy port w dość złym stanie – mówi dyrektor Zarządu Portu w Mrzeżynie Wojciech Grzymkowski. – Najgorzej wygląda nabrzeże zachodnie. Jeśli uda nam się pozyskać środki, aby je wyremontować, powstanie kilkaset metrów nabrzeża postojowego.

Zdaniem Grzymkowskiego porty w rękach gmin to dobry pomysł, bo łatwiej dopilnować wszystkiego, gdy gospodarz jest na miejscu. Podobnie sądzi prezes ZPM Kołobrzeg Henryk Rupnik. Dzięki jego staraniom kilka dni temu podpisano umowę przedwstępną z Polską Żeglugą Bałtycką. Na jej podstawie ZPM zyska kolejnych 11 ha gruntów w kołobrzeskim porcie. Jeśli dojdzie do podpisania właściwej umowy, a wszystko wskazuje na to, że tak się stanie, ZPM Kołobrzeg będzie posiadał już w sumie 35 proc. powierzchni portu.

O port dla gminy od dawna zabiega Dziwnów.

Formalności miały być załatwione z końcem czerwca, ale kilka dni temu wezwano nas do uzupełnienia dokumentów – wyjaśnia burmistrz Dziwnowa Krzysztof Kozicki. – Na szczęście to tylko drobne formalności, które nie staną na drodze do ostatecznego załatwienia sprawy.

Gmina chce postawić na przyjmowanie sportowych jednostek. Planuje wybudować nowe, 400-metrowe nabrzeże, przy którym będą mogły cumować jachty. Na brak chętnych pewnie nie będzie narzekać, bo tylko od maja do października ub. roku zawinęło ich tu 1400 (!).


Przemysław WEPRZĘDZ
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter