Porty, logistyka
Pokerowa zagrywka polskiego rządu. W piątek zrywa negocjacje z konsorcjami spółek, które miały wybudować odcinek autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (Stryków - Konotopa).

Minister infrastrutkruy Cezary Grabarczyk (© PAP)

W niedzielę rano już wiadomo, że porozumiał się z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI). Od niego pożyczy pieniądze, z których sfinansuje inwestycję.

W sumie polski rząd dostanie w tym roku z EBI 4 mld euro. - To są pieniądze na konkretne projekty, m.in. odcinek autostrady A2 - mówi premier Donald Tusk. - To szczególnie ważne tam, gdzie partnerzy komercyjni nie zawsze są w stanie sprostać terminom, tak jak w przypadku fragmentu autostrady A2 - dodaje.

O prawo do budowy odcinka Stryków - Konotopa ubiegały się dwa konsorcja: Autostrada Południe (Cintra, Ferrovial i Budimex) oraz Autostrada Mazowsze (Stalexport, Autostrade). Rozmowy z firmami trwały od wielu miesięcy i zakończenie negocjacji było kilkakrotnie przekładane. W końcu przedstawiciele rządu uznali, że nie ma szans na dojście do porozumienia.

Rząd obawiał się, że firmy, które chciały budować autostradę w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego, teraz mogą mieć duży problem z pozyskaniem kredytów bankowych i w rezultacie opóźnić realizację całej inwestycji. W systemie partnerstwa publiczno-prywatnego to właśnie spółki, które zostają wybrane do realizacji projektu, same muszą zadbać o zdobycie pieniędzy na przedsięwzięcie. W zamian zarządzają autostradą i pobierają opłaty np. przez 30-35 lat.

- W naszym odczuciu propozycje firm nie zabezpieczały w pełni naszych interesów. W przyszłości mogliby zapłacić za to kierowcy, np. płacąc wyższe opłaty za przejazd autostradą - podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Tymczasem rząd chce, by opłaty nie przekraczały 20 gr za kilometr od samochodu osobowego oraz 46 groszy od ciężarowego. O obawach naszych władz co do szans konsorcjów na kredyty świadczy fakt, że rząd rozważał udzielenie na nie gwarancji, tak by banki nabrały do całego przedsięwzięcia więcej zaufania. Ten pomysł został jednak również zarzucony.

Według nowego harmonogramu jeszcze w marcu zostanie ogłoszony przetarg, w którym rząd wyłoni wykonawcę 90-kilometrowego odcinka Stryków - Konotopa. - Liczymy na to, że umowę z firmą, która zrealizuje przedsięwzięcie, uda się podpisać jeszcze w sierpniu, tak by kierowcy pojechali nowym odcinkiem przed Euro 2012 - podkreśla Mikołaj Karpiński.

Wygrany cały kapitał na budowę dostanie od państwa. Szczegóły tego, skąd poza pożyczką z EBI zostaną wzięte pieniądze na realizację odcinka autostrady A2, powinniśmy poznać w ciągu kilkunastu dni. Rząd zapewnia jednak, że nie ucierpią na tym inne projekty infrastrukturalne.

Budowa autostrad w Polsce

Przetargi rozstrzygnięte w ostatnich miesiącach

A1 Maciejów - Sośnica (10 km); A1 Stryków - Pyrzowice (180 km); A1 Grudziądz - Toruń (62 km)

Przetargi, które są obecnie w toku

A1 Pyrzowice - Maciejów (30 km); A4 Kraków - Tarnów (50 km)

Przetargi, które zostaną ogłoszone w najbliższym czasie

A4 Tarnów do granicy z Ukrainą (170 km); A1 Toruń - Stryków (144 km)

Łukasz Pałka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter