Porty, logistyka
- Ostatni kryzys gazowy spowodował konieczność przyspieszenia dywersyfikacji dostaw gazu dla Polski - podkreśla Rafał Bardziński z Ministerstwa Skarbu.

Tak ma wyglądać terminal LNG wraz z falochronami, stanowiskami dla gazowców, miejscem schronienia.

- Zależy nam na przyspieszeniu budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Aby inwestycja została zrealizowana do 2013 roku, w maju ma wejść w życie specjalna ustawa skracająca proces inwestycyjny.

Specjalna ustawa wymagała zmian w 17 innych. Rząd ma ją przyjąć do końca miesiąca i skierować do Sejmu. W maju ma już obowiązywać.

Strategicznym operatorem gazu w kraju jest Gaz-System. Posiada udziały Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy terminalu w części lądowej.

Igor Wasilewski, prezes Gaz-Systemu powiedział, iż budowa terminalu w Świnoujściu to element ogromnej inwestycji w naszym regionie. Powstaną m.in. sieci przesyłowe gazu Szczecin-Lwówek, Szczecin-Gdańsk, tłocznie gazu w Goleniowie.

- Szczecin już nie będzie końcówką sytemu przesyłowego, ale jego centrum - podkreślił.

Za budowę samego terminalu odpowiada Polskie LNG. Spółka 12 lutego otrzymała już decyzję środowiskową dotyczącą morskiej części. Jeśli chodzi o część lądową, decyzja ma zapaść w marcu.

- Terminal na lądzie zajmie około 40 ha - przypomniał podczas prezentacji Stanisław Marciniak z PLNG. - W jego obrębie, oprócz całej instalacji regazyfikacji, powstaną także dwa zbiorniki LNG o pojemności 160 tys. m sześć. każdy. Inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na obszar objęty programem Natura 2000.

Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, też czeka na decyzję środowiskową. UM odpowiada m.in. za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego na wschód od istniejącego, obrotnicy dla statków, miejsca schronienia.

- Badania geologiczno-inżynierskie są pozytywne, projekt budowlano-hydrotechniczny prawie gotowy - zapewniał Borowiec.

Za budowę wysp cumowniczych, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Władysław Lisewski, dyrektor ds. rozwoju w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zauważył, że teren, który spółka przeznacza pod inwestycję był zarezerwowany na inwestycje rozwojowe.

- Budowa portu zewnętrznego, terminalu, to szansa dla spółki i regionu - dodał. - Musimy wejść 600 m w morze, zbudować ok. 412 m nabrzeża dalbowego, 10 wysp cumowniczych, stanowiska statkowe

Prace projektowe nabrzeża w części morskiej wykonuje gdańskie biuro Projmars. To biuro na zlecenie ZMPSiŚ projektuje estakadę i stanowiska dla statków. Projekt powinien być skończony w tym roku. To samo biuro wygrało przetarg na projektowanie falochronów osłonowych ogłoszony przez Urząd Morski w Szczecinie.

W związku z budową terminalu, zmiany w planie zagospodarowania musi wprowadzić także Świnoujście.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zapewnił, że w maju - czerwcu takie zmiany w planach powinny się już znaleźć.

Prezydent zwrócił uwagę na potrzebę modernizacji dróg dojazdowych i budowy wiaduktów do terminalu.

- Liczę na wsparcie zainteresowanych, zwłaszcza w ubieganiu się o fundusze na te inwestycje - dodał.

W przyszłym roku powinny być rozstrzygnięte przetargi na wykonawców. Terminal powinien być gotowy do 2013 roku.

Zapewnianiem dostaw gazu zajmować się będzie PGNiG. A spółka PLNG będzie docelowo operatorem terminalu.

Piotr Jasina

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter