- Ostatni kryzys gazowy spowodował konieczność przyspieszenia dywersyfikacji dostaw gazu dla Polski - podkreśla Rafał Bardziński z Ministerstwa Skarbu.
Tak ma wyglądać terminal LNG wraz z falochronami, stanowiskami dla gazowców, miejscem schronienia.
- Zależy nam na przyspieszeniu budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Aby inwestycja została zrealizowana do 2013 roku, w maju ma wejść w życie specjalna ustawa skracająca proces inwestycyjny.
Specjalna ustawa wymagała zmian w 17 innych. Rząd ma ją przyjąć do końca miesiąca i skierować do Sejmu. W maju ma już obowiązywać.
Strategicznym operatorem gazu w kraju jest Gaz-System. Posiada udziały Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy terminalu w części lądowej.
Igor Wasilewski, prezes Gaz-Systemu powiedział, iż budowa terminalu w Świnoujściu to element ogromnej inwestycji w naszym regionie. Powstaną m.in. sieci przesyłowe gazu Szczecin-Lwówek, Szczecin-Gdańsk, tłocznie gazu w Goleniowie.
- Szczecin już nie będzie końcówką sytemu przesyłowego, ale jego centrum - podkreślił.
Za budowę samego terminalu odpowiada Polskie LNG. Spółka 12 lutego otrzymała już decyzję środowiskową dotyczącą morskiej części. Jeśli chodzi o część lądową, decyzja ma zapaść w marcu.
- Terminal na lądzie zajmie około 40 ha - przypomniał podczas prezentacji Stanisław Marciniak z PLNG. - W jego obrębie, oprócz całej instalacji regazyfikacji, powstaną także dwa zbiorniki LNG o pojemności 160 tys. m sześć. każdy. Inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na obszar objęty programem Natura 2000.
Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, też czeka na decyzję środowiskową. UM odpowiada m.in. za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego na wschód od istniejącego, obrotnicy dla statków, miejsca schronienia.
- Badania geologiczno-inżynierskie są pozytywne, projekt budowlano-hydrotechniczny prawie gotowy - zapewniał Borowiec.
Za budowę wysp cumowniczych, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Władysław Lisewski, dyrektor ds. rozwoju w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zauważył, że teren, który spółka przeznacza pod inwestycję był zarezerwowany na inwestycje rozwojowe.
- Budowa portu zewnętrznego, terminalu, to szansa dla spółki i regionu - dodał. - Musimy wejść 600 m w morze, zbudować ok. 412 m nabrzeża dalbowego, 10 wysp cumowniczych, stanowiska statkowe
Prace projektowe nabrzeża w części morskiej wykonuje gdańskie biuro Projmars. To biuro na zlecenie ZMPSiŚ projektuje estakadę i stanowiska dla statków. Projekt powinien być skończony w tym roku. To samo biuro wygrało przetarg na projektowanie falochronów osłonowych ogłoszony przez Urząd Morski w Szczecinie.
W związku z budową terminalu, zmiany w planie zagospodarowania musi wprowadzić także Świnoujście.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zapewnił, że w maju - czerwcu takie zmiany w planach powinny się już znaleźć.
Prezydent zwrócił uwagę na potrzebę modernizacji dróg dojazdowych i budowy wiaduktów do terminalu.
- Liczę na wsparcie zainteresowanych, zwłaszcza w ubieganiu się o fundusze na te inwestycje - dodał.
W przyszłym roku powinny być rozstrzygnięte przetargi na wykonawców. Terminal powinien być gotowy do 2013 roku.
Zapewnianiem dostaw gazu zajmować się będzie PGNiG. A spółka PLNG będzie docelowo operatorem terminalu.
Piotr Jasina
Porty, logistyka
Gazoport w Świnoujściu coraz bliżej
23 lutego 2009 |
Źródło: