Rozpoczęło się pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej w miejscu planowanej lokalizacji pływającego terminala importowego LNG. Prace obejmą łącznie blisko 656 tys. m kw akwenu - podała rzeczniczka prasowa Gaz-Systemu.
Iwona Dominiak w przesłanym we wtorek komunikacie poinformowała, że rozpoczęte prace są jednym z kluczowych etapów poprzedzających budowę infrastruktury nabrzeża. Podała, iż działania poprzedzono oczyszczeniem dna morskiego z obiektów ferromagnetycznych. Następnie ruszyły prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy.
Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie przyszłe nabrzeże terminalu. W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego. Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.
Prezes Zarządu Gaz-System Sławomir Hinc cytowany w komunikacie stwierdził, że rozpoczęcie prac przygotowawczych na morzu to kolejny istotny krok w realizacji Programu FSRU.
- Pogłębienie dna w rejonie przyszłego terminalu to nie tylko warunek bezpiecznego manewrowania i cumowania jednostek o dużym zanurzeniu, ale też fundament sprawnego funkcjonowania całej infrastruktury. W Gaz-System konsekwentnie rozwijamy sieć gazociągów, która zwiększa możliwości importu gazu drogą morską i realnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski – powiedział.
Czytaj także:
Gaz-System: polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU
Polsko-tureckie konsorcjum wybuduje Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej
Podpisano umowę na budowę falochronu osłonowego dla terminalu FSRU
Rzeczniczka spółki poinformowała, że po zakończeniu prac pogłębiarskich rozpocznie się mobilizacja jednostek pływających, sprzętu i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia robót kafarowych (wbijania pali w dno morskie). Dodała, że te prace muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo - czyli czasu w roku, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Podała, że te etapy prac będą trwać do przyszłego roku.
Wyjaśniła, że część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży w Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.
Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Nabrzeże dla pływającego terminala powstanie na wschód od portu w Gdańsku - 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch jednostek FSRU. Zdolności regazyfikacyjne pierwszego pływającego terminala wynoszą 6,1 mld m sześć. gazu rocznie i w 100 proc. zarezerwował je Orlen.
Gaz-System w kwietniu 2024 r. podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd.
W listopadzie 2024 r. spółka podpisała umowy na budowę trzech gazociągów lądowych: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, o łącznej długości 250 km. Nowa infrastruktura przesyłowa ma umożliwić odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), a następnie po jego regazyfikacji przesłanie do krajowego systemu przesyłowego, w celu dostarczenia do odbiorców.
Na początku grudnia 2024 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz na stronie internetowej urzędu opublikowała decyzję, w której zatwierdziła projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany terminalu FSRU i udzieliła spółce Gaz-System pozwolenia na jego budowę.
W czerwcu 2025 r. Gaz-System podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld zł, która zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury gazu ziemnego. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach którego Program FSRU został ujęty w części dotyczącej REPowerEU – unijnego instrumentu wspierającego szybkie uniezależnienie Europy od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 roku.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.
